måndag, augusti 31, 2015

Superveckoslut

Oj, oj, oj vet inte i vilken ända jag skall börja. Det har varit ett sånt superveckoslut att jag fortfarande är alldeles rörd och tagen och... ja, jag vet inte allt.

Det började i fredags. Ett lyckligare brudpar har jag inte sett och en varmare fest har jag inte varit på. Kärleken flödade ymnigt och allting var så fint. Ett stort varmt GRATTIS till de nygifta.
Nu har då Ekholmarna utökats med en till. Härligt. Och jag är fortfarande så rörd att om någon frågar nåt om bröllopet blir jag alldeles tårögd. Det var så många släktingar från brudens sida som kom fram och gratulerade och sade att sonen är så fin. Sånt gläder en mammas tigerhjärta.

Vi var hemma från Ekenäs klockan tre på natten och samma dag på eftermiddagen begav jag mej iväg till Mi för att göra en liten tidningsgrej om 4H:s soppaservering på vår gårdsplan. Duktiga människor, som hade ställt upp på talko.
Zucchinisoppan var supergod och människor trivdes i den lummiga trädgården.

Och borden var så vackert dekorerade. 4H:are dom kan minsann.
Förutom soppa och plättar fanns det även prylar till salu. Men jag avhöll mej förståndigt från att köpa nånting.

På söndagen var jag på jobb. Vi hade öppet hus i Mi under Lovisa Historiska Hus. På något sätt tänkte jag att det kanske skulle vara lugnt på söndagen och inte direkt rusning...
... så jag hade tänkt ägna mej åt lite verandastickning. Men se det hann jag då inte alls med. Det var full rulle hela tiden. Kul. Fick prata mycket finska, men också en hel del engelska.

När jag blev avlöst på eftermiddagen tänkte jag att jag tar ett snabbt varv längs Karlskronabuolevarden där ITU-torget fanns.

Funderade lite grann om jag borde ha lunchat här hos Små marthorna i Lovisa (Pikku Marthat Loviisassa). Men det blev inte av för jag fick höra att det fanns endast två liljendaljästbröd kvar så det blev lite bråttom.

Upp längs gången bara och fort iväg till Gunnevis torgstånd. Men det var svårt. Hann knappt ta tre steg innan nästa pratglada vän/bekanta dök upp. Jag hann dock få köpa de två sista jästbröden, som dessvärre bägge är slut redan. Köpte också småbröd (redan uppätna) och en blåbärsbulle, som vi åt upp hos min mamma igår. Och förstås köpte jag en gurkburk av Gunnevi. Och nu såg det mörkt ut på penningfronten för på väg till det där torgståndet passerade jag ju en massa andra...

Hade redan köpt de här godsakerna, så nu kommer det att finnas svartvinbärssylt på julbordet. Ett måste när lillsyrran ännu bodde hemma. Hon åt aldrig av det så mamma vet inte riktigt varför det skulle vara med. Men jag kan ju alltid införa en ny tradition. Krusbärssylten längst till vänster är perfekt med ost. Så nu måste det nog bli en ost-vinkväll här i något skede. Kanske i början av november när regnet och grådasket tär på ens krafter.

Och så borde jag nog hötta lite med fingret åt min stickväninna, som inte hejdade mej i tid. Tvärtom, hon stod och suckade lika betagen som jag och se vad som hände...

... jo, plötsligt hade jag köpt en korg. Det är förstås så min färg, men ändå...

... vad ska jag med ytterligare en korg till? Jag har ju redan två proppfulla med UFO:s. 

Den här är så fin att jag törs knappt använda den...
Illa för min plånbok, men bra för hantverkaren. Och vi ska ju konsumera så vi får Finland på fötter igen, inte sant?

Och om ni missade detta superveckoslut i Lovisa i år, så får ni allt ta er hit nästa år. Välkomna!








Inga kommentarer: