fredag, juni 12, 2020

Endast för proffs

Innan dubbelmorfar i morse försvann till grannbyn och ett lite större bilprojekt där, så radade han upp en massa saker, som han tyckte att jag skulle göra medan han var borta hemifrån. Han gillade inte alls att jag skulle vara ledig med stort L.
- Nu har jag inte tid, för jag ska hänga tvätten, sa jag med ljuv stämma som avslutning på hans svada.
- Vad då för tvätt?
- Den som jag har i maskin förstås.

Stackars dubbelmorfar, där hade han inte riktigt hängt med.
- Du måste rensa i trädgårdslandet nu, fortsatte han.
- Nä, jag kan inte.
- Försök int med mej. Du köpte ju nya handskar.
- Jo, men jag kan inte använda dem.
- Varför inte? Får du utslag av dem?
- Nä, men ser du vad här står? Endast för proffsbruk!
Stackars dubbelmorfar. Nu skakade han förtvivlat på huvudet och muttrade något om envisa gummor.

Men det är riktigt sant. Det står "Ammattikayttöön" på handskarna, alltså för yrkesbruk! Och jag är då ingen trädgårdsarbetare! Inte alls proffs!

Vet ni vad jag gjorde idag? Jo, jag satt nere i källaren i tre timmars tid och stickade. Där var det svalt och skönt och dubbelmorfar hade ingen koll på mej! Ibland måste jag bara få vara lite olydig!

Men nu, nu ska jag hänga lite mera tvätt, annars är jag utan rena kläder när jag ska gå på en liten utbildning i morgon!

Önskar er alla en riktigt skön lördag!

Inga kommentarer: