lördag, februari 07, 2009

Nödstickning - Hätäneule

Igår var jag på utfärd till Tammerfors. Besökte två utställningar: "Pellavan lumo" på Vapriikki och "Rakas ryijy" i Verkaranranta. Om ni har vägarna åt det hållet, missa inte utställningarna. De är intressanta och sevärda.

För bussresan hade jag en nödstickning med mig. En nödstickning är något man kan skapa nästan med ögonen slutna. Inget invecklat mönster, enbart rät- eller slätstickning. Själv valde jag att lägga upp maskor för en halsduk. Stickor nummer 9 och Novitas Foxigarn. Enda problemet med min nödstickning var att den tog slut redan innan vi nådde Tammerfors. På återvägen satt jag alltså sysslolös.Det är roligt att befinna sig i en buss med kreativa människor. Ingen snörper på näsan för att man stickar. Nej, tvärtom, man får en massa förfrågningar och medpassagerarna är genuint intresserade av det man gör, vilket garn, hur grova stickor och vilket sticksätt. Det är lite annat än här hemma.
Nog för att far i huset nuförtiden har mera överseende med mitt stickande än tidigare. Han har väl insett att det trots allt är en relativt förmånlig terapimetod! :) Eller så det är bara så krasst att han vet att jag håller mig lugn så länge jag har en stickning för händer.

Det roligaste av allt igår, var ändå att den lärare jag hade i textilslöjd (fast jag tror att det hette handarbete på den "gamla goda tiden") i tiderna i samlycéet, berättade att jag hade inspirerat henne till att börja sticka en halsduk med Big Ball Funny-garnet. Igår blev hon på nytt inspirerad då hon fick se hur Foxigarnet blev som en krimpäls.
Som sagt, det är roligt att befinna sig bland likasinnade och tänk att jag har kunnat sprida inspiration!

I Taitoshop handlade jag två härvor med Esitos öglemohair. Nu har garnlagret mitt ökat med hela 490 gram. Huhu! Och jag som skulle minska på det, inte öka. Men garnet gick precis ton i ton med min skjorta. Vad jag skall ha det till vet jag inte riktigt ännu. Men alltid hittar jag ju på något...

Eilen kävin Tampeereella. Kävin katsomassa näyttelyt: "Pellavan lumo" ja "Rakas ryijy". Kiintoisaa. Matkalla ehdin valmistaa kaulaliinan Novitan Foxilangasta. Puikot no 9 ja aina oikein-neule = hätäneule! :)
Taito shopista ostin 2 vyyhtiä Esiton lenkkimohairia. Nyt lankavarastoni taas kasvoi. Huhuh! En vielä tiedä mitä tehdä siitä...

Inga kommentarer: