måndag, oktober 12, 2009

Lila tovade vantar

På latsidan har jag inte precis legat även om jag inte har hunnit skriva något här. Nej, tvärtom, massor av allt möjligt har det varit. Förra veckoslutet (2 - 4.10) fick jag för mig att börja tova. Inspirationen kom från tovningskursen jag deltagit i två tisdagskvällar. I morgon kan jag tyvärr inte vara med fastän det är sista kvällen.

Eftersom jag visste att det fanns ett lila Huopanen nystan i någon garngömma var det bara att gräva fram det och sedan strumpstickorna, för här skulle tovas vantar. Först stickade jag jättestora bamsingar, som alla karlar i huset fnyste åt.

Sedan stoppade jag dem i tvättmaskinen och nu utropade alla karlar:
- Dom är för små!

Jag studerade mitt hantverk ur alla synvinklar och tyckte att vantarna saknade något. Tog fram reflextråden och virkade en blomma. Det var svårt för reflextråden var så bångstyrig. Men jag var inte riktigt säker och saknade någon att fråga. Hade tänkt att ni, kreativa människor skulle ha fått avgöra. Roséblomman var igen alldeles för stor.
Och var det ens rätt färg? Borde jag kanske gjort en mindre blomma av det där ljuslila mohairgarnet istället?

Stolt kan jag nu meddela att julklapp nummer två blev färdig idag. Dekorationen blev en virkad blomma i rosa Wool + reflexband. Tror ni att det blir bra?

Modell: nr 12 Novita talvi 2005
Garn: Lila Huopanen från Novita 84 g
Grå Miro från Sandnes 72 g
Rosa Wool från Novita 4 g
samt tunt reflexband
Stickor: Strumpstickor nr 5 och 8
Virknål nr 3

Den virkade reflexblomman har mamma fått till födelsedagspresent och hon tänkte använda den som brosch.

10 kommentarer:

Smycka sa...

Tycker de blev fina! Snygga blommor också! Kramkram =o)

Inge sa...

Tack! Men som du såg är det inte lätt när det finns så många alternativ. :)

Krisses hantverk sa...

Vad fina vantarn blev, och det bästa med tovat...det är så varmt och skönt! Vilken tur du haft med dina garnfynd :)

Inge sa...

Tack! Ja, jag har haft en verklig tur med garnen. Idag har jag förresten fått en basker färdig. Den är lila och röd, tänkt att gå ihop med vantarna. Är som vanligt jätteosäker om den alls passar.

TruckerElin sa...

HEJ!
Vet att detta är ett gammalt inlägg, men jag hoppas du kan se min kommentar ändå..
Vart har du köpt reflextråden? Jag letar med ljus o lykta efter sån...
/Elin

Inge sa...

Hej!
Ja, såg din kommentar. Jag har köpt reflextråden härifrån: http://www.esito.fi/epages/esito.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/esito/Categories/Heijastinlangat

Brukar ofta finnas till salu också på mässor. Hoppas du hittar sådan tråd att virka eller sticka av. Lycka till!/Inge

TruckerElin sa...

Det fanns fem olika trådar där, vilken använda du? *nyf*

Inge sa...

Oj, förlåt, tänkte inte på det. Jag använde den som fanns i 15 m rulle och kostade 2 euro.

TruckerElin sa...

Tack för infon
Trevlig helg :)

Inge sa...

Håll till godo och en skön helg till dig med.