lördag, juni 25, 2011

KYH 23

KYH no 23 on virkattu huivi mohairlangasta. Jo syksynä 2005 suunnittelin tekeväni tämän, mutta....

Mohairgarn måste ju också få vara med i årets KYH, så nr 23 är en virkad sjal i Kitten mohair. Garnet har jag haft hemma sedan hösten 2005. Men inte har jag hunnit använda det.
Hösten 2005 är magisk beträffande min "karriär" som handarbetare. Det var då jag upptäckte mönstertidningen Moda i tidningshyllan i mataffären.

Bläddrade lite tvehågset i tidningen. Jag hade faktiskt inte stickat sedan år 1991. Jag var helt novis och klarade knappt att läsa de finska mönsterbeskrivningarna. Hade heller ingen att fråga för min mamma är inte intresserad av stickning. Men jag föll pladask för den här modellen:

Jag var bara tvungen att få sticka den här till svägerskans dotter. I tidningen fanns en kupong, som berättigade till specialpris på Kitten mohair-garn. Kupongen klippte jag ut och tog med mig dottern och nästäldsta sonens sambo till garnaffären i grannstaden. Där fick vi utmärkt service och kom hem med mohairgarn och lite yllegarn. Sedan började jag och fick kolla allt möjligt på nätet och i stickböcker för att klara av det hela. Det var en tid fylld av pröva, sticka, riva, men jag lärde mig massor.
Det här var den andra modellen, som jag bara måste få sticka:
Stort TACK till dottern, som gav lov åt mig att sticka den, uppmuntrade och tog emot skapelsen när den äntligen var färdig.



Inga kommentarer: