söndag, juni 05, 2011

Trädgårdsarbete

Igår vistades jag utomhus nästan hela dagen och det var fullt sjå med trädgårdsarbetet. Inte dock så att jag skulle ha klippt gräsmattan eller rensat i den enda lurviga blomrabatten jag har. Den som är ett evigt sorgekapitel. Visst gillar jag blommor, men att rensa ogräs är inte min grej. Tacka vet jag acklejorna som glatt sprider sig och växer som ogräs, den vackra röda pionen som älskar min snudd på vanvård. Beträffande blomrabatten har jag kört med olika strategier olika år. Ett år täckte jag in den nyrensade rabatten med flis. Allt väl förutom att min julros försvann. Ett annat år rensade jag nitiskt tidigt på våren och fortsatte hela sommaren att rensa en gång/vecka. Då lyckades jag igen riva upp alla blåklockor. Årets strategi går under beteckningen slarv och total lathet. Ack, ack...

Igår hade jag fullt upp med trevligare saker, eller nåja, trevligt och trevligt...
Inte är jag ju särskilt förtjust i att nysta heller, men det gick riktigt bra utomhus invid den ljuvligt doftande syrenbersån.
Som ni ser kan man utnyttja trädgårdsstolar på många olika sätt. I går behövde jag en stol för att förbereda KYH nr 4.

Men det är inte lätt att jobba utomhus för jag hade full sysselsättning redan att jaga myggor och hålla ett öga på Lurvinge, som älskar att jaga allt som rör sig. Jag vill ju inte att hon ska ta fåglarna som drillar så vackert. Och inte vill jag att hon ska få en ilsken geting eller humla ihop med sig heller. Och samtidigt gällde det ju att hålla ordning på garnet.
Det härliga med Lurvinge är att hon gärna är med där det händer. Hon följer med till postlådan, hon är med och hänger tvätt, radar ved osv. Igår var hon då med och nystade.
Lurvinge blev så slut av utevistelsen att hon på eftermiddagen sträckte ut sig i soffan.
Sanna mina ord, i mitt nästa liv ska jag bli en katt. Kan man ha det skönare?


1 kommentar:

tankar från mitt fönster sa...

Jag vill också bli katt i nästa liv. Tänk vad de slappnar av - här också!