fredag, december 28, 2012

Baktus

Inser till min förfäran att det mesta är ouppdaterat här på bloggen och snart är året slut och...
Har dessvärre inte riktigt hållit vare sig ordning eller räknat allting heller. Det enda jag har hållit ett vakande öga på är garnlagret, men det är en annan historia.
Har också en hel del alster som slunkit genom fingrarna utan att jag vare sig fotat eller vägt dem. Men så är det när man är ivrig att glädja sina icke-stickande medmänniskor!

I höstas, närmare bestämt i oktober, fick jag i varje fall min Baktus-sjal(halsduk?) färdig. Den har väckt oproportionerligt stor beundran med tanke på att det enbart är fråga om rätstickning och att garnet randar sig självt. Men det är kanske färgerna som gjort det, alltså väckt beundran?
Varm och skön är den och har kommit väl till pass i de kyliga höstvindarna. Ja, alltså den är min och bara min! Äntligen nåt åt mig också.
Påbörjade den som ett KYH-projekt den 22.6 så det var ju verkligen på tiden att få sjalen färdig.


Modell: Rätstickad Baktussjal
Garn: 7 bröder Raita (=Rand) från Novita
Åtgång: 300 g
Stickor: Nr 4

Om du själv vill testa på en sådan här sjal/halsduk är det mycket lätt. Lägg upp tre maskor, sticka rätstickning, öka vart 4:e varv tills första nystanet på 150 g är slut. Nu börjar du istället minsta vart 4:e varv och simsalabimsala så är sjalen färdig. 7 bröder-garnet består av 75% ull och 25% polyamid = slitstarkt. Går att tvätta i maskin. Ett nystan på 150 g ger 300 m.
 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Önskar dig ett Gott slut o ett riktigt Gott Nytt År!

Kram från TINA

Inge sa...

Tack! Önskar också dig ett riktigt Gott Nytt År!