fredag, maj 10, 2013

Kuggommarknaden 2013

Nu börjar jag med att utfärda en allmän varning, detta inlägg kommer att bli låååååångt med många bilder. Hur skulle det gå att beskriva en utställning utan foton?
I lördags, närmare bestämt den 4.5, besökte jag igen Kuggommarknaden. Den här gången med blandade känslor. Det var jättetrevligt att träffa en hel drös med bekanta och framförallt att träffa ivriga hantverkare och se allt det fina som åstadkommits under året. Skickligt hantverk. Samtidigt sörjer jag att allt detta ska försvinna. Axxell har bestämt att skolan ska stängas om ett år. All hantverkartradition kommer att försvinna från orten. Båtbyggandet har man hållit på med i över 100 år här på Kuggomåsen. Det är hemskt när pengarna styr. Mitt hjärta blöder. Tyvärr säger mitt förnuft att det är hart när omöjligt att rädda skolan längre i det här skedet. Axxell kommer åtminstone inte att ompröva sitt beslut. Alltid kan man ju hoppas att det hela kunde utvecklas till någonting annat, ett hantverkscentrum, som en del eldsjälar har talat om. Få se... som sagt, i slutändan är det ändå pengarna som styr.

Utställningen på Kuggommarknaden var trevligt uppbyggd och jag skulle ledigt ha fått precis hela dagen att gå åt där. Nu hade jag tyvärr lite bråttom för jag skulle iväg till följande evenemang.
Min rundvandring startade i huvudbyggnaden:
Där fanns stolar, den ena finare än den andra,
keramik


och
Craft-kursens alster.
Keramikerna hade hämtat inspiration från Istanbul och det syntes i en hel del produkter.
Deltagarna i Craft-kursen har fått lära sig olika hantverkstekniker, allt från stickning och virkning till träsnideri och smide. Ett moment handlade om att fynda på loppis och återanvända. En verkligt intressant kurs, som jag gärna skulle vilja gå på, men, men jag jobbar. Dessutom tror jag att min fantasi inte riktigt skulle räcka till och sömnad är inte riktigt min grej, så... Fast å andra sidan, man går väl på kurs för att lära sig?

Här nedan exempel på alster från Craft-kursen, en del var utställda och en del var till salu.






Någon annan tycks också vara inne på det här med att virka korgar! :)

I följande hus, Dekoateljén höll ytbehandlarna till. Det är en flerformskurs där man haft teori tre kvällar i månaden och däremellan jobbat självständigt i verkstäderna och läraren har funnits på plats en viss kväll i veckan och handlett. Tycks vara ett bra koncept eftersom det blir två olika grupper med 10 elever var, inkommande läsår och då är anmälningstiden inte ens slut än!
Stolar var den populäraste möbeln att ytbehandla. Lägg märke till klippboken nere på pallen. Den var vackert gjord, informativ med text och foton. Den fungerade förutom en som en redogörelse för hur arbetet fortskrider, också som en plan för projektet. Man borde nog göra så för alla sina projekt, inte sant?
Vid varje stol fanns det foton av hur den såg ut innan behandlingen så besökarna kunde jämföra.
Ytbehandlarna har också bekantat sig med olika tekniker. Här en bordsyta gjord i surmjölk och mönstrad med en vinkork.


Och här min favorit, en sängstol:
Skåpen i bakgrunden är också ytbehandlade.

Från ytbehandlarna vandrade jag vidare till Keramikverkstaden. Utanför pågick bränning och inne i själva verkstaden pågick drejning, målning osv.

På min vandring till Båtbyggarhallen hittade jag min stickväninna. Hon höll på med betonggjutning, också det ett delmoment, som ingår i Craft-kursen.





Det går att gjuta i nästan vad som helst: Silikon, plast, plåt osv.

I Båtbyggarhallen doftar det gott av virke och när man ser de vackra träbåtarna är det nästan så att man hör vågorna klucka.
 Ovan en blivande motorbåt i trä.
Också i Snickeriverkstaden doftade det gott. Om jag inte skulle vara så rädd för sågen skulle jag kanske omutbilda mig till snickare enbart för den härliga doften av trä.




Möbelrenovering är en konst för sig, kräver både tålamod och handalag.


Verkligt synd om er, som missade marknaden. Som sagt, utställningen var bra och det var trevligt att i verkstäderna få bekanta sig med hur de olika arbetsmomenten utförs. Lärorikt och inspirerande. Nästan så att jag på stört tänkte anmäla mig. Till all lycka tog jag mig en titt i min överfulla kalender först. Med sorg i hjärta insåg jag att under höstterminen 2013 och vårterminen 2014 blir det inget annat än data för mig! Så bli inte förvånade om jag i höst ser totalt nördig ut och inte längre kan hålla vare sig stickor eller virknål i min hand.
Ni som har tid ska hoppa på tycker jag. Alla elever jag träffade prisade lärarnas kunskap och inspirerande grepp. I sommar finns det också kortkurser. På Kuggom Axxells hemsida hittar ni mera info. Och nej, jag har inte provision från skolan även om jag jobbar för den fria bildningen.


Av far i huset fick jag fem euro innan jag for iväg till marknaden. Och det var riktigt bra eftersom jag nästan aldrig har pengar på mig. Jag fyndade de här fina örhängena för fyra euro:








Inga kommentarer: