tisdag, juli 23, 2013

Ännu en spräcklig disktrasa

- Hur många katter har du riktigt, frågade damen med barsk stämma. Jag hade inte lust att svara för jag anade reaktionen och mycket riktigt:
- Åtta, har du åtta katter, ropade hon så det hördes över hela folkhavet. Och människorna stirrade på mig, som blev rödare och rödare.
- Stickar du ännu, fortsatte hon och spände ögonen i mig.
Dum fråga, vad då ännu?

- Jaa, stammade jag och funderade febrilt om jag alls skulle våga säga vilken stickning jag har på gång. Jag repade mod.
- Jag håller just nu på att sticka disktrasor.
- Disktrasor, skrek hon igen utöver folkhavet. Hon hade inte hört nånting löjligare. Nä, nä, här var det inte tal om ekologi.

- Håller du ännu på med det där, frågade far i huset förra veckan.
- En sån där trasa kostar knappa femti cent att köpa, fnyste han.

- Ja, men....

Efter fyra disktrasor har jag nu tagit paus.
Kämpar på med ett UFO istället och sneglar liiite liiite grann på nya disktrasemönster...

Förra torsdagen fick jag ännu en spräcklig disktrasa färdig.

Modell: Disktrasa modell 13 från Novitas sommartidning.
Det andra mönstret.
Garn: Limone från Schoeller+stahl
Åtgång: 26 g
Stickor: Nr 3
 
Skuld till sparbössan: 4,50 €
 
Och förstås en bild på baksidan också. Min hulda mor och undertecknad har lite funderat på om man borde sätta en ögla på trasorna så man skulle kunna hänga dem, men... 

Spräcklig disktrasa låter för övrigt nästan som Old Speckled Hen, en mycket god engelsk öl... mmm... måste kolla om vi har annat drickbart än mjölk i kylskåpet.



Inga kommentarer: