tisdag, januari 27, 2009

Tovning - Filtmaking - Huovuttaminen

Filtmaking is wonderful.
Huovuttaminen on ihanaa.

Under det gångna veckoslutet, 24 - 25 januari, deltog jag i Borgå medborgarinstituts kurs Tovningsverkstad. Det var jätteroligt och jag är själaglad att jag vågade utmana mina gränser med tanke på att jag ibland har tummen mitt i handen. Vi sysslade både med våttovning och nåltovning och själv försökte jag mig dessutom på sjalar i nån sorts fri tovningsteknik där man tar tvättmaskinen till hjälp i slutskedet.

Den 8 januari hade vi haft planeringskväll och natten före kom jag precis på vad jag ville göra, en hatt. Det gjorde jag också.
Arbetsgången var följande:
- rita av mönstret från boken, rita till egna brätten osv enligt önskemål
- klipp ut i mönstret i tyg
- bred ut lager av obehandlad fårull på det vaxduksbeklädda bordet i fyra lager, obs! viktigt att byta riktning
- lägg tygmönstret mitt på ullhögen
- blöt tygmönstret med såpvatten, Obs! Blöt inte ullen ytterom tyget
- när det har blött igenom tygetoch ullen där under, lägger man på ett nytt lager med ull och blöter enligt samma hattform som nu finns gömd under den nya ullen. OBS! Kom ihåg öppningen annars får du inte hatten på huvudet!
- dra bort torr överlopps ull, vik in en del i omlott
- dags att ta fram tvättbrädan och gnugga för kung och fosterland. Det skall vändas och gnuggas både på insidan och utsidan, på bredden och längden. Såpavattnet sprättar omkring och det är nog bäst att torka upp lite emellanåt. Isynnerhet om man inte vill ha allt på golvet.

Forma hattkullen med hjälp av en perukstock eller som jag/vi gjorde, en plastpåse på huvudet och den såpablöta hatten utanpå. Brrr! Det blir lite kallt i nacken, men det är det värt.Sedan skall alstret sköljas i växelvis varmt och kallt vatten tills all såpa runnit ut. Därefter får skapelsen torka och man kan göra annat under tiden.

Jag valde att breda ut Huopanengarn på ett lakan och sedan med hjälp av Novitas Hahtuvainen forma blommor och blader. På med uppklippta plastkassar och sedan vika över andra halvan av det vita lakanet. Rulla ihop, bind med bomullsgarn, sätt rullen in i en söndrig strumpbyxa och i tvättmaskinen tillsammans med en handduk och tvätta i 60º.
Mitt första försök misslyckades. Då rullade vi från kortsidan.

Andra fösöket hade jag redan mycket tunnare sjok av Hahtuvainen och rullade ihop det hela från långsidan.
Och nu blev det då en sjal som går att använda.

Om jag provar en tredje gång lämnar jag bort plastet. Vad vi annat lärde oss är att det garnet som skall binda ihop sjalen måste vara otvinnat t ex Huopanen (Novita), Fritidsgarn (Sandnes). Att tova så här i tvättmaskin gör att man aldrig kan vara riktigt säker på resultatet.
Det jag ansåg som misslyckat passar perfekt som gungstolsmatta, inte sant?
Till och med far i huset tyckte det var snyggt!

Nåltovning är också roligt. Av en remsa kan man t ex få en ros.

I princip kan man sticka fram nästan vilka figurer som helst. Det gäller bara att ha lite fantasi och handalag och framförallt att undvika att sticka sig i fingret.

Våttovning är rätt klottigt

De övriga deltagarna lagade en massa fantastiska saker. Här ett litet smakprov på en del av alstren:
En vit hatt med nåltovad dekor

En vinkylare med nåltovad dekor

En fantastisk matta, björnfäll, med nåltovad "päls" vid huvudet och ramarna

Ett sittunderlag

Tyg till en väska

Tossa

Mera tyg, nu med två färger

Blivande tavla

Ett nåltovat troll

Trollet behöver armar också

Blötläggning pågår

Ett stort tack till våra kunniga, tålmodiga och entusiasmerande lärare: Harriet Sjöroos och Maria Lindlöf. Tack också till vår hjälpledare Iris Öholm som snällt ställde upp under veckoslutet. Vi fick all hjälp vi behövde utan att sitta och vänta. Förutom de färdiga alstren vi fick med oss hem blev vi ivriga och fulla av inspiration. Vem vet vilka påskgula saker vi nu vågar oss på att nåla fram?

2 kommentarer:

Ann-Helene sa...

Hejsan tovningskompis, vilka underbara grejer du gör och vilken bra sida att hitta lite inspiration. det enkla är alltid det vackra. det går inte att misslyckas med ett naturmaterial. Jag håller på lite själv och tycker det är så roligt....fantasin kan ju tryta ibland men .....spotta eller såpa nävarna och tova vidare.
Hälsningar Ann-Helene

Inge sa...

Tack! Det är roligt med tovning. Har i höst igen deltagit i en kortkurs. Hann bara vara med två kvällar av tre. Tovade julhjärtan och en krans + tomte. Sedan har tvättmaskinstovat ett par vantar.