tisdag, april 08, 2014

Skaft på tvären

Idag hann jag iväg till stickcafét och det var som vanligt givande och intressant. En pytteliten panikattack fick jag när jag insåg att jag inte riktigt hade någon lämplig stickning att ta med mig. Det blev att leta med ljus och lykta efter ett lämpligt UFO-projekt. Jag vill absolut inte starta med något nytt och intressant just nu då jag har upp över öronen fullt med annat, ni vet sådana där småsaker som en flytt, kalasförberedelser, vuxna barn på besök, påsk och förstås allt annat vanligt och ovanligt jobb.

Hittade till all tur en UFO som har färdigstickade ärmar och hittade till och med en mönsterkopia på beskrivningen till bakstycket, så det tog jag med mig och lade upp och hann med sju mönstervarv mellan allt pratande och beundrande av alla andras fina alster.


Och så fick jag lära mig nytt, sockskaft på tvären.
Det borde vara förbjudet att visa och lära mig sådant här, i synnerhet som jag faktiskt har nystan Med Nalle-garn i sovrummet. Och de nystanen väntar otåligt på något projekt. Jag försökte skriva upp steg för steg så jag skulle komma ihåg allt. Enbart ett sådant där diagram med rutor räcker nämligen inte för mig. Efter två veckor har jag garanterat glömt det mesta om jag inte skriver.
Visst är det ett vackert sockskaft? Tack till Desiré Kantola för inspiration. Mönstret hittade hon i en bok.

Inga kommentarer: