måndag, december 29, 2014

De blå sockorna

Och så var julfirandet över för denna gång. Gästerna från Ekenäs återvände hem idag så nu känns det lite tomt. Julen har firats med stort U som i umgänge. Det har varit en sån innerlig glädje att ha barnen på besök, att äta tillsammans och umgås samt att spela Geni och kortspel. På annandag fick jag lov att koka en ny bondost. Den tog slut i morse. Jultårtor bakade på 2 kilo bladdeg har försvunnit i hungriga magar. Dottern bakade en gudomlig chokladmoussetårta, som också gick åt som smör på heta stenar. Skinkan försvinner imorgon och lådorna är slut. Skönt, inget matspill här inte. Bra planerat. 
En hel drös med fina julklappar och härliga rim. Tack för dem. Enda smolken i glädjebägaren var minstingens frånvaro. Men man kan ju inte få allting heller.

Nu då julen är över kan jag också tryggt visa en hemstickad julklapp, som uppskattades. Själv funderade jag hur det kunde ta så lång tid att få ett par sockor färdiga. Jag började på dem den 14.11 och de var inte färdiga förrän den 17.12. Jag och sockor alltså, ingen bra kombination. Men jag fick ju den andra färdig, så det så.

Modell: Alldeles vanliga herrstrumpor/sockor. Mönster finns bl a på 7 bröders garnbanderoller, baksidan
Garn: 7 bröder Nostalgia från Novita
Åtgång: 144 g

Stickor: Nr 3

Det blev en bandhoptagning i tån. Gillar den och hittills har karlarna inte klagat över den, så...




Inga kommentarer: