torsdag, december 18, 2014

Karamellkorgar

Igår överraskade jag mina kolleger rejält vid höstterminens sista personalmöte. Jag hade virkat fem karamellkorgar, fyllt dem med tre olika sorters chokladkarameller och packat dem fint och snyggt. Oj, ni skulle ha sett deras min då de kom till mötesbordet och såg den lilla julklappen vid sin kaffekopp. Vad det är roligt att ge och få sprida lite glädje.

- Har du faktiskt suttit och virkat dom här åt oss, frågade en kollega. Jadå, det hade jag ju gjort. Och det var så roligt att virka att jag av bara farten gjorde en sjätte korg igår. Den ska få bli julklapp åt nån den med. Vem som ska få den är hemligt. Kan ju inte avslöja allt här.
Eftersom vi på jobbet fokuserar på hållbar utveckling så gäller det förstås också min julklapp. Garnet jag använde, Novitas Hanko, består till 50% av återvunnen bomull. Påsen är en stekpåse, som med fördel kan användas när man har tagit bort korgen. Bandet med hjärta på är av bomull och kan knytas som rosett på korgen och det lilla glashjärtat kan hängas i granen och följa med som hållbart julpynt i många år. Smart och genomtänkt eller hur?

Modell: Fri virkning enligt förlaga från Tuulia Designs julkalender. Minns inte under vilken lucka det fanns, en virkad konfektask. Min blev alltså som en korg för jag hade inte tillgång till matt-trasetrikå.
Garn: Hanko från Novita
Åtgång: 182 g
Virknål: Nr 6
Strategiska måtten: Höjd 6,5 cm, omkrets 32 cm.

Igår avslutade jag också ett annat julklappsprojekt och så kände jag mig plötsligt lite rådvill. Vad ska jag börja med nu? Känns inte läge att ta itu med nån UFO, skulle vilja syssla med något lite juligare. Men det skulle inte heller få vara ett så stort projekt att det tar helt fokus från julförberedelserna. Å andra sidan, det är ganska lugnt på den fronten. Vi blir enbart sex personer runt julmiddagsbordet och svärdottern har delat ut matuppgifterna på oss allihopa. För min del gäller det att steka skinkan, koka bondost, baka jultårtor och chokladtårta. Det låter väl överkomligt? Det känns konstigt att inte ha minsta julstress. Kanske den slår till när jag ska iväg med mamma och handla i måndag? Eller om jag misslyckas totalt med bondosten?

Nå, det är nästa veckas utmaningar. Idag är det första dagen på mitt jullov. Jag sov ända till klockan tio i morse! Det är rekord för jag var i säng igår före midnatt. far i huset påstår att jag har hostat halva natten. Låte konstigt eftersom jag känner mig utsövd och pigg. Tänk om jag har smittat ner honom och det var han själv som låg och hostade?

Innan far i huset hade hunnit med annat i morse än att ta in dagstidningen från postlådan, hade jag redan fått på en tvättmaskin, strax dags för maskin nummer två, fått bokförarens papper i ordning och iväg till stan och skött undan lite e-post. Far i huset påstod mycket bestämt igår att det skall julstädas här i huset idag, men jag har inte sett skymten av någon sådan aktivitet. Idag påstår han att han skall iväg och såga upp tjocka tallkvistar som brast förra veckoslutet då vi hade storm här.
Så nu har jag själv då att välja på om jag skall baka lite, mockarutor, toscakaka, chokladmuffins? Eller slå in julpaket? Eller sätta upp en ny sticksöm?
Alternativt kan jag ju fastna någonstans i nätet på datorn. Åååh, denna frihet att göra vad man vill. Härligt!




Inga kommentarer: