måndag, februari 16, 2015

Blårandiga sockor

Så var veckoslutet över för denna gång. Intensivt och trevligt med mycket umgänge och massor av gott att äta. Lite tomt blev det i morse när nästäldsta sonen och hans fästmö återvände hem. De kom direkt till kalaset igår på eftermiddagen, övernattade här och körde sedan iväg tidigt i morse.

Själv har jag försökt vila och ta det lugnt. Nästa vecka skall jag ju vara skärpt igen, men den här veckan är jag ledig och tänker högtidligen strunt i att jaga dammråttor. Projekt hobbyrummet har kommit till det där eländiga stadiet med en massa småplock, som jag nu just inte riktigt har ro att sätta mig med. Vem har nu lust att sitta inomhus och sortera allt det där småpilliga då solen lyser så lockande utanför fönstret? Inte jag i varje fall!

Och när jag så äntligen koncentrerade mig på det väsentliga fick jag de blårandiga sockorna färdiga i lördags. Ränderna stämmer inte riktigt överens för jag vågade inte klippa bort ett långt avsnitt med "fel färg" då jag började på socka nummer två. Tänk om garnet inte skulle ha räckt till.
Modell: Helt vanliga herrsockor, beskrivning finns bland annat på garnbanderollens baksida.
Garn: 7 bröder Raita (= Rand på svenska, och det syns ju)
Åtgång: 134 g
Stickor: Nr 3½

Det blev snudd på panik då garnnystanet minskade i oroväckande snabb takt. Endast 6 gram återstod då den andra sockan var färdig. Puuuh, jag klarade det! MEN det borde ju ha varit 150 g i nystanet och inte enbart 140. Nån har snuvat mig på 10 gram garn. Kan jag anmäla detta till sheriffen? :)

Nu vet jag som vanligt inte riktigt vad jag skall sticka. Slutföra något gammalt projekt? Börja på något nytt och spännande? Idag har jag lite smått stickat på den rödvita sockan nummer två, men jag borde kanske ta itu med något annat? Å andra sidan, kanske lika bra att få bort den här från dagordningen även om den behövs först i slutet av september då en sportig dam fyller 60 år. Schhh, säg inget åt henne om den blivande gåvan.




2 kommentarer:

Anonym sa...

Tips till ny stickning: vantarna med kattmönstret! Men kanske du inte vill stirra på diagram-mönster igen, när du nu håller på med de röda sockorna.
Nej, jag ska inget säga till damen som fyller jämna år i höst! :)
H: stickväninnan

Inge sa...

Ååååh, tack för tipset. Det kliar verkligen i fingrarna att få börja på de där vantarna, men de kommer inte att hinna bli färdiga i rimlig tid. Eller njaa de hinner ju då bli färdiga till nästa vinter om jag börjar nu.

Och tack för att du behåller hemligheten. Nog bäst att satsa på socka nummer två. Sen ska du se att jag kommer att gömma det färdiga paret på ett säkert ställe och så blir det panik i höst när ingen födelsedagsgåva hittas. :)