torsdag, februari 26, 2015

Merry and Warm

Inte nog med att deltagarna i stickcaféet är givmilda, de är också stöttande och uppmuntrande.
- Oj, du har redan fått sockorna färdiga. Det gick fort och så fina de är, sa stickdamen M-L i tisdags.
Nåja, fort och fort. Det här var ju ett projekt från förra året, närmare bestämt från den 17 december, så rent tekniskt har jag väl nu blivit klar med en UFO, inte sant?
Fort och fort, det tog ju mer än en liten vecka att få socka nummer två färdig. Och då hade andra flitiga händer redan hunnit med att virka pannlappar, sticka sockor och handledsvärmare. Det var alltså en person, som åstadkom allt det där. Och det alltså på en liten vecka. Och nej, nej, man ska inte jämföra sig med andra endast med sina egna framsteg. Och till saken hör förstås att jag inte är pensionär utan faktiskt måste jobba mellan stickvarven.


Men alltså nu är det dags att stolt presentera resultatet av de stickade rödvita julsockorna. Och det passar ju bra eftersom Tilda tyckte att stickcaféet i tisdags var rena rama julafton. De här sockorna skall dock ges bort redan före julen, närmare bestämt i september.

Modell: Merry and Warm från DROPS, dock med lite förändring så att jag har lagt till några mönstervarv i början av diagrammet för att jag ville ha ett lite längre skaft och så har jag stickat den helt vanliga förstärkta hälen.
Garn: Nalle från Novita
Åtgång: 90 g
Stickor: Nr 3

- Va ska du med dom där, frågade far i huset misstänksamt idag när han fick syn på sockorna på bordet.
- Ge dem i gåva i höst.
- Ha, ha, du kommer att tappa bort dem innan dess, skrattade han.
- Ska du säga, var har du H:s 50 årspresent, kontrade jag med en aning frost i stämman.

2 kommentarer:

Annie sa...

Åh vad fina sockorna blev! För den kommande mottagarens skull hoppas jag att du INTE tappar bort dem:))

Inge sa...

Tack! Ja, jag hoppas verkligen att jag hittar dem i höst, annars kan det bli full panik.