tisdag, februari 17, 2015

Lilla blåa trasan

- Va, ska du duscha nu igen? Varför det, frågade far i huset i morse.
- Vad då igen? Och jag behöver duscha för att jag är smutsig.

- Men ditt hår och allting ser ju riktigt bra ut. Ska du nånstans idag?
Haaa, tack för det. Det första var väl en komplimang? Det andra står på mitt schema på kylskåpsdörren och torde inte vara nån överraskning: Stickcafé! Så är det ju på tisdagar från augusti till maj, så det så. Visst borde han ha vant sig vid det här laget? Det som är ovanligt för far i huset är förstås att jag startar hemifrån. Han var dock så snäll att han på eftermiddagen skjutsade in mig till stan. Och kan ni tänka er, han kom snällt efter mig också. MEN han vägrade åka via matbutiken när jag råkade kläcka ur mig att nyaste numret av Allers innehåller en stickbilaga. Ack, ack, dessa förflugna ord från mina läppar. Sen hjälpte det föga att hänvisa till att mjölken i kylskåpet tagit slut.
- Det gör inget för den har jag redan köpt, sa han.
Nä, det gör inget för imorgon har jag lovat att åka iväg på ärenden med min hulda mor. Och då räknar jag med att i något skede kommer jag nog att hinna få tag i senaste numret av Allers. Till all tur ska vi inte iväg förrän mitt på dagen. Natten är ju vikt för Gunvald Larsson så inte blir det tidig uppstigning i morgon inte.

Och apropå Gunvald, så fick jag dyrt och heligt på stickcafé lova att inte sticka på den rödvita sockans skaft medan jag sitter och glor på herr Larsson. Och förstås lovade jag det. Tänker dock ta stickväskan med mig vid fåtöljen och upptaget hålla sockan i famnen. Sånt ser bättre ut inte sant? Då är jag liksom inte totalt lat.

Och ja, jag stickar alltså nu på rödvit socka nummer två. Men genast i lördags när de blårandiga sockorna var färdiga, så började jag på ett blått bomullsprojekt, en pytteliten disktrasa.
Modell: Stickad disktrasa Hildur
Garn: Blått bomullsgarn från loppis
Åtgång: 12 g
Stickor: Nr 3½
Strategiska mått: 16,5 cm * 16,5 cm

Gick ju fort som sjutton att sticka. Gratismönstret på sidan Hildurs barnbarn är jättebra. MEN jag hade för tunt garn till för grova stickor. Måste kanske satsa lite mera på bomullsgarn? Det där blåa nystanet från loppiset var faktiskt tänkt till ett virkprojekt, närmare bestämt en virkad bakduk. Få se hur det går nu om garnet alls räcker eller om jag behöver skaffa mig något annat i bomullsväg. Det skulle liksom vara dags för lite virkning nu efter allt stickande.

Och baksidan ser ut så här. Dagens jubilar kommenterade inte trasan desto mera. Jag vet inte riktigt vad han väntade sig i gåva av föräldrarna annat än just eurosedlar? Eftersom jag förra månaden mätte hans bröstomkrets kanske han var rädd för att det skulle vankas något i tröjväg? Stackarn. Stickade sockor fick han av mormor, så det behövdes inte den här gången.


2 kommentarer:

Smycka sa...

Fullt schema ser jag! Härlig blå färg på disktrasan. Kram Ulrica

Inge sa...

Tack! Jo, fullt ös, så måste det ju vara på sportlovet, inte sant? Kramar