fredag, mars 13, 2015

Bedrövelse och rörande tacksamhet

Idag är jag ensam hemma och det är riktigt, riktigt skönt efter en mera fullspäckad vecka än vanligt och några sena kvällar. Har inte detaljplanerat dagen ännu, men snart får det nog bli sticka, sticka, sticka. Jag är så gott som billös, så det blir inte av att åka iväg nånstans. Min egen bil befinner sig i Åboland. Jag har också klarat av disken och de flesta arbetsärendena på e-posten, så nu är det nog min tur att njuta av dagens lediga, underbart soliga timmar. Självklart ska jag ut, men jag väntar tills temperaturen stiger ännu lite. På eftermiddagen räknar jag med att kunna sitta fullt påpälsad och sticka utomhus. Det skulle vara premiär för i år. Om fingrarna blir styva av köld får jag snällt tassa in tillbaka.

Bedrövelse och elände, jag missade stickcafé i tisdags. På hemvägen från jobbet i grannstaden körde jag via en mataffär och tröstade mig med ett litet inköp.
En specialtidning för virkade och stickade inredningstextilier. Jag skulle gärna virka en sådan där filt som finns på pärmen, men då borde jag ha lämpligt garn, som jag förstås inte har.

Får väl nöja mig med att virka en sådan här filt istället? Fast då behövs ju ändå några nystan till bottenfärgen. Restgarner går säkert bra i blomrutorna.
För övrigt undrar jag om man får ha sådana här romantiskt lockande bilder i en mönstertidning? Åååh, suckar jag och riktigt känner rosendoften...


Minns ni garnet som blommar? Här en stickad filt med just det garnet. Härlig effekt och fina färger. Undrar vad våra katter skulle tycka om en sådan filt? Nå, jag har ju förstås inte sådant garn hemma heller, eller vänta nu, jag har faktiskt tre nystan. Men de räcker nog inte till en filt. De ska bli till nån sorts sjalhalsduk. Men det får bli nästa vinters projekt.
För övrigt fanns det mönster på mattor, dynor, sängtäcken, gardiner och dukar i tidningen.

Bedrövelse och elände, Gunvald Larsson dök upp i TV:n först klockan 23 i tisdags. Suck och dubbelsuck. Vid den tiden ska den här damen sova, så ingen Beck för mig den här veckan. Och tyvärr, tyvärr måste man köpa Ruutu+ för att kunna se filmen i efterskott. Morrr! Kanske dags att införskaffa en rejäl Beck-box?
Och jag som så hade sett framemot att åtminstone en kväll i veckan få se på nånting i TV. Men icke då... så bästa TV-gubbar, behåll era urusla amerikanska scriptade program även i fortsättningen utan mig som tittare. Kan jag begära tillbaka Yle-skatten?


Onsdag kväll avslutade jag min datakurs i Hindersby. Och det var en riktig fest i pausen ska jag säga. Det bjöds på ostmackor, där surbrödet bakats av en 103 år gammal dam i byn, chokladkaka och prinsesstårta.
Istället för blommor fick jag ett hembakat supergott jästbröd från varje kursdeltagare. Så tacksam och rörd. Tusen och åter tusen tack!
Så bra trivs vi med varandra i kursen att vi har bestämt att vi ska träffas också i sommar. Det är ju långt till oktober innan nästa kvällskurs i Hindersby drar igång.



2 kommentarer:

Carita Liljendahl sa...

Visst är det härligt med våren!
Fastän meteorologiska hotar med "takatalvi" nästa vecka...
Vi njuter så länge vi kan!

Inge sa...

Ja, det är helt underbart med våren och vi ska verkligen njuta av den så länge den varar. Är evigt tacksam över att jag inte har några vårallergier.