torsdag, juli 09, 2015

Årets sommarhatt

Idag fick jag den färdigvirkad, årets sommarhatt. Nu saknas enbart lite sol så jag kunde sitta utomhus med hatten på huvudet och fortsätta virka.
Far i huset beklagade sig för sin svärmor igår:
- Hon sitter bara och virkar. Hon gör inget annat, sa han och pekade på mej, som hade bråttom att få hatten färdig.
Mamma log lite och nickade medkännande. Misstänker att de där båda är i nån sorts maskopi och antagligen tycker de att jag är helgalen. Ingen fara jag är medveten om min galenskap! :)

Garnet testade jag ju redan, kanske inte direkt ett optimalt val för en sommrhatt, men den är skön på mitt huvud och passar perfekt. Sen får anförvanterna säga vad de vill! Troligtvis inte direkt en stadshatt, men vem vet?

Modell: Min egen variant utgående från modell 6 i Kotiliesi käsityö nr 4/2015. Jag vill inte ha det där breda brättet så jag virkade en liten "frilla" istället.
Garn: hilla från teetee
Åtgång: 52 g
Virknål: Nr 3

Far i huset vägrade ställa upp som fotomodell så jag fick använda kloka ugglan Helga istället. Tror ni att hon skulle vilja ha en egen hatt?

Inga kommentarer: