söndag, december 02, 2018

Ljus...

... i vårt hus, ropade alltid Plåstret. Minns ni honom och hans julkalender? Det heter visst adventskalender i Sverige?
Jag var/är barnsligt förtjust i Plåstrets julkalender från år 1994. Mannen i mitt liv tyckte då att jag var lite löjlig och bara fnyste åt mej. Nuförtiden ser jag tyvärr inte på julkalendrar på TV.

Det blev ljus i vårt hus igår kväll innan vi körde iväg till min hulda moder.
Morfar i huset hann på 10 minuter få upp adventsstjärnan här i datarummet/"kontoret", en elektrisk ljusstake i sovrumsfönstret, som vetter ut mot åkern och likaledes en elektrisk ljusstake i gavelfönstret.

Så här adventsfint är det ikväll när jag sitter här ensam. Morfar i huset har åkt iväg med två söner till huvudstadsregionen. Jag stannade förnuftigt nog hemma, för jag behövde förbereda tisdagens föreläsning i grannstaden.

En så här fin ballongvisp fick jag av min hulda moder igår. Och jag som inte hade en lillajulsklapp åt henne! Morfar i huset och hans svärmor är rörande överens om att jag INTE kan använda den här vispen när jag kokar risgrynsgröt. Konstigt. Jag kanske inte alls kokar nån gröt då. Tänk nu så fint det skulle vara med tomteluva på huvudet, ett juligt förkläde och en röd ballongvisp! Vad sjutton ska jag koka nu istället, så jag får använda den?
Finns det förslag? När använder ni ballongvisp annat än när ni tillreder såser?
Tack mamma för den fina gåvan!

När vi körde iväg igår, så snöade det. Och i morse var hela världen vit!
Vi får knappast behålla den här snön för väderspåmannen påstår att det ska bli plusgrader och regn framöver innan det igen fryser på.

Inga kommentarer: