fredag, januari 04, 2019

Tå-upp-sockor

Nästsista dagen på förra året fick jag mitt experiment att sticka tå-upp-socka färdigt. Och det var på tiden eftersom jag hade lagt upp för sockan redan den 8.10.2018!

Modell: Tå-upp-socka, smal barnmodell. Uppläggningen tog jag från Sticka.org och maskantalet från Järbo.
Garn: 7 bröder Raita från Novita
Åtgång:  42 g
Stickor: Nr 3½

Hälen görs med förkortade varv och sedan lindade maskor. Det är skönt att sticka barnsockor för de blir fort färdiga. 
Men det är också lite knepigt:
Hur stor är lilla M:s fot? Som ni ser finns det mycket växtmån i tån som gapar tomt. Dessutom är sockorna hala, så jag borde få tag på sån där massa, som man sätter under foten som halkskydd. Vet inte vad det heter, men det borde gå att få tag på i någon handarbetsaffär? Men, inte kan jag ju GÅ IN EN SÅDAN! Jag ska ju inte ha mera garn.
Å andra sidan vill jag ju inte att lilla M ska snubbla och halka omkring i sockorna. Det hände idag! Hon föll och slog kinden i leksakslådan. Buhuuuuuu!

Ja, alltså vi har fått rå om henne hela dagen idag med. Och gissa vem vi ska vara barnvakter åt imorgon? Just precis: Gullungen lilla M. Att få umgås med henne är ett härligt sätt att tillbringa jullovet på!

Nu önskar jag er alla en riktigt mysig fredagskväll.
Själv ska jag dricka lite te och sedan rota i min översvämmade stickkorg för att se om det skulle finnas något där som kunde vara intressant att slutföra. Eller borde jag helt enkelt bara börja på någonting nytt?

Inga kommentarer: