onsdag, juli 08, 2020

När solen lyser

I morse då jag steg upp var det solsken, lagom vind och skön temperatur. Vad kan man då göra med sin dag? Städa? Nix! Jobba på datorn? Nix! Tvätta? Njaa, nog borde man ju, men...

Nä, bäst att ge sig iväg på en liten utfärd. Så gjorde dubbelmorfar och undertecknad. Även om det heter att man ska dra västerut, så gjorde vi förstås precis tvärtom! Vi åkte österut. 

Vårt första mål var Bruket. Det är utan tvekan trevligaste stället att turista på här i närmiljön. Nu är det nya utställningar på Stallvinden. Vernissagen var i måndags.

I Aulagalleriet ställer Hely Seeskari ut. Hon undersöker människan och naturens förhållande.

I Vindsgalleriet ställer Pan Jianfeng ut, Characters by Heart. Tidvis hade jag lite svårt att urskilja de olika tavlorna. De blev på något sätt alltför lika.

Mitt emot i det andra stora galleriet ställer Rautanaiset (Järnkvinnorna), Kirsi Kaulanen, Tiia-Riitta Lahti och Katariina Seppälä ut.

De här kvinnorna kan smida vad som helst!


Här två exempel på Katriina Seppäläs hantverk.


Och här två exempel på Kirsi Kaulanens fantastiska verk i rostfritt stål!

Den här gruppen gillar jag och den där röda lampan skulle jag gärna vilja ha. Dubbelmorfar påstod dock att den inte passar in här i vårt hus! Höh!

Den lokala smeden, Tiia-Riitta Lahti håller sig till lite mera traditionell smideskonst.

Här är hon i full action och smider spikar.

Till sin hjälp har hon den stora vattenhammaren och sin pappa.

De här utställningarna på Stallvinden pågår till den 2.8 och är öppna tisdag - söndag klockan 11-17. Absolut värda ett besök!

På Bruksområdet finns flera hantverksbodar.
Här lite virkat i Jeppis, i bakgrunden företagaren Jutta Backman. Det är hennes dotter Jasmine, som har virkat.

Åtta euro kostade de här disktrasorna, så nu vet ni vad ni ska göra med restgarnerna. Det lönar sig att använde dem!

Igår hade Rouva Hulda Huoleton (Fru Hulda Bekymmerslös) öppnat sin bod. Hon har 15 hantverkare med sig.
Mycket handlar om återvinning.

Hon har också en del antikviteter. Tänk så obekväm den här barnvagnen måste ha varit i tiderna!

I Axel och Ida finns också mycket intressant. Till exempel massor av fina örhängen. Men hör och häpna, jag köpte inte ett endaste ett litet par! I den här boden deltar sex olika hantverkare.

i A'la Talli hälsas man välkommen av den här lila renen? älgen?

Och här finns massor, massor av inhemskt handgjort! Anne Laakso heter hon som driver den här boden.

Jag tror bestämt att M skulle gilla de här hundarna.

Själv föll jag pladask för det här tovade...

I A'la Talli pågår som bäst Raija Tikkanens utställning. Den här tavlan heter Avaruusasia (Rymdsak).

Och den här Rakastavaisia unikkopellossa (Förälskade i vallmoåkern). Tikkanens utställning pågår till 31.7.

Den här skulpturen är såld, så rör den inte!

Dubbelmorfar tyckte att jag kunde ha suttit här i skamstocken! Riktigt varför vet jag inte, för han vågade inte utveckla det resonemanget. Jag hade ju inte köpt en endaste en onödig pryl. Ingen nödvändig heller för den delen! Alltså jag handlade inget!

Från Bruket fortsatte vi österut, för där lyste solen klart.



I Huutjärvi i östra grannkommunen finns en fin sandstrand med möjlighet att hyra trampbåt, suppbräda eller en eka. Tyvärr hade jag ingen baddräkt med mej. Vattnet var 21 grader. Här vid stranden finns en kiosk, som öppnade för en vecka sedan. Den är öppen varje dag klockan 10-20.

Efter att ha insupit lite sjöluft hastade vi tillbaka samma väg vi kommit och hamnade i Pyttis bageri-kafé

Vi hann just få lunch innan tiden var ute för den serveringen. Köttfärslimpa med klyftpotatis och ett dignande salladsbord. Dubbelmorfar tyckte köttfärsen var för pepprigt kryddad, men jag tyckte det var gott.

På väggen fanns Liisa Mäkeläs färggranna tavlor utställda. Jag köpte förstås bröd och supergoda örfilar, alltså kanelsnurror. Utanför caféet stod en ung gosse och sålde inhemska ärter och jordgubbar, så det blev också lite hälsosamheter med hem!

Härligt att turista i närmiljön! Att komma ut lite och göra något annat än stryka omkring här i huset och på gården. Nu har vi igen varit kulturella så det förslår!
I morgon blir det helt annat program!

Tack till den nästyngsta, som lånade sin bil åt oss! Min Adamplåtlåda står fortfarande på lyften i grannbyn...

Inga kommentarer: