onsdag, juni 24, 2015

Affärsresan

Igår var jag iväg på en liten tripp tillsammans med far i huset. Vi var ute på en liten affärsresa. Och nu ber jag då igen om ursäkt att inlägget är långt och inte handlar om handarbetssaker förrän i slutet, men det blir så när man har en karl som sällskap.

Vi levererade byggjärn och samtidigt var far i huset på jakt efter delar till diverse maskiner och då hamnade jag på intressanta ställen. Första stoppet vi gjorde var strax utanför Forssa och där fanns en smått konstig blandning med grejer.
 
Arméns gamla trotjänare stod där intill vägen i glatt sällskap med...


... en Timberjack...


... en MF590...


... och en Scania 142H.

Så här såg försäljningskontoret ut. På dörren finns en telefonnummer man får ringa. Medan vi var där dök det upp en äldre farbror med paketbil, som ringde till numret. Tyvärr hade vi inte tid att stanna och se hur försäljaren riktigt såg ut. Jag tycker att det skulle ha varit spännande för här fanns en skogsvagn full med stockar. Var den till salu inklusive allt månntro?

Och så fanns det en tom skogsvagn, en liten specialare, kanske ett hembygge?

En armébil...

... och ytterligare en armébil.

Och när vi körde vidare såg vi en riktig armébil med en lavett på vägen.

Nästa stopp skedde i Forssa i Osatori Oy. Det är inte direkt en kyrkogård för långtradare och lastbilar, men närapå för här stod både krockade och fullt fungerande bilar nästan sida vid sida.
En röd Scania,

en grön Scania,

en blå Scania,

två gamla Scanior

och så en läckert rosafärgad Scania. Visst är det precis min nyans? Men den ser inte ut att vara i körskick, tyvärr, så här blir det nog ingen affär. :)

Lite "hemlands" toner, Felins från Strömfors.

Hups! Här har det visst hänt något värre.

En svart Sisu.

Men vad har vi här då? Visst ser det i förgrunden ut som en bromstrumma?

Mitt bland alla stora bilar hittade jag den här lilla fyrhjulingen,


en liten grävmaskin


och ett vattenfordon.

Det tog lite tid innan far i huset fick den del han var ute efter, så jag vandrade runt, hittade motorer



och en Mitsubishi Canter. Den trodde jag att jag kunde få köra utan lastbilskort, men icke då eftersom det inte är en personbil.


Men den här får jag kanske köra? Eller behöver jag ett truckförarkort också?

Ifall ni nu undrar, så jovisst finns det andra bilar än Scania, men jag fotade inte dem. Nån ordning får det ändå lov att vara! Måste ju hålla på märket som grannen här mittemot håller sig med. Visserligen råkar de också ha en Volvo. Men den senaste och snyggaste långtradaren är just precis en blå Scania och gissa vad? Jo, just precis, på vägen mot Huittinen så mötte vi just den bilen. Tala om att världen är liten.

Den här Super Scanian med V8 motor är min favorit. Visst borde väl karlarna där på Osatori ha startat den så jag skulle ha fått njuta av motorljudet?

Efter uträttat ärende fortsatte vi alltså till Huittinen där vi åt lunch,
träffade på en vacker katt

och kollade på ett nybyggt hus. Senast vi var här var byggandet i full gång.


Vacker utsikt har invånarna i huset. Borde man flytta?


Byggarna hade lämnat efter sig baracker och den här lyften. Frågan är nu om de hade så bråttom till nästa bygge att de inte hann få med allt härifrån? Eller har huset precis just blivit färdigt? Eller har byggfirman råkat i obestånd? Far i huset påstår att han behöver en sån här, men... nääe... han har inte visat hållbara kalkyler för ett sådant inköp.

Från Huittinen fortsatte vi via Sastamala till Tammerfors. Där besökte vi Verkkokauppa för vi behövde ett filter till det nya objektivet. Sedan var det dags för ett besök i Biltema. Där var det minsann rörigt. Byggnadsgrejer och trädgårdsgrejer om vartannat och det var svårt att hitta. Och då bläddrade far i huset i katalogen medan jag letade på kunddatorn. Jo, det stod att det fanns två förpackningar kvar i bygg 5, men var fanns de? Huh, det blev lite svettigt, men till sist hade vi det mesta av det som fanns på vår inköpslista. En del lämnade vi kvar i butiken för att priserna inte fanns angivna någonstans. Lite dålig service där. Jag hann inte se på något alls utan hade fullt upp med att  hjälpa far i huset rätt bland hyllorna. Så nu har jag blivit lite verktygsklokare igen. Inte för att jag vet vad den kunskapen nyttar till vid stickning eller virkning.

Från Biltema åkte vi vidare till Tavastehus och stora loppiset där. Och stort är det med 3 700 kvadratmeter. Far i huset tappar rätt fort sugen om han inte hittar nånting han vill ha, vilket han sällan gör eftersom det ska vara verkligt förmånligt, helst inte kosta mer än max en euro. Nå, det är inte lätt för nu hade priserna höjts på det mesta och folk sålde allt från utblommade gullviveplantor till vackra egenhändigt tillverkade tiffanysaker. Och förstås fanns här tidningar, böcker, barnkläder och Arabiaporslin i mängd och massor, liksom skodon och leksaker.

Och nu var det äntligen min tur så jag slog dövörat till då far i huset började tjata om att vi skulle åka hem. Han fick nämligen stora skälvan då han såg att jag med min garnradarblick hade hittat till rätt loppisbord.

Jag fyndade ett nystan Merino Lace från Austermann, 25 gram


och ett nystan angora + polyakryl, 100 g. Bägge nystanen är tänkta till sjalprojekt, vad annat? Och bägge nystanen finns nu i frysen för säkerhets skull. Jag vill inte ha otyg in i mitt hobbyrum. Det skulle vara en total katastrof. 
Ska bli kul att se vad karlarna säger när eller om de hittar garnen i frysen. :)
Den bruna fläcken på fotot är INTE på garnet utan utanpå plastpåsen.


Från ett annat loppisbord hittade jag den här skriften.


Inuti finns exempel på olika mönsterstickningar och dito virkningar. Kan vara bra att ha ifall inspirationen tryter. Här finns också tydliga instruktionsbilder på hur man gör det ena och det andra och eftersom den är på engelska är det ju lätt att slå upp här ifall jag fastnar i något annat engelskt mönster.


Far i huset tycker att jag redan har oändligt med rundstickor. Han förstår liksom inte att både grovlek och längden gör att alla rundstickor ändå är olika.


Ett väskhandtag kan alltid vara bra att ha, inte sant? Ja, ett och ett. Det är förstås två handtag i förpackningen och inget annat.


Bra att ha är också en påse med bomullsgarn, 466 gram för fem euro. Visst är det ett fynd?


Och sist, men inte minst så skaffade jag mej en sybåge (heter det så på svenska?). Vad jag riktigt skall göra med den är ännu oklart. Om inte annat så kan den ju bli en vacker ram.

Jaa, hör ni, tre resor inom loppet av en liten vecka, inte illa. Men nu lär det nog dröja ända till nästa vecka innan följande tripp sker. Kanske vi åker västerut då? Måste konferera med chauffören.















Inga kommentarer: