tisdag, juni 16, 2015

Bröllopsresan

- Nu ska du i säng. Vi ska tidigt opp i morron, sa far i huset i söndags vid 22.30-tiden.
- Öh, ska jag med?
- Jo, marsch i säng nu.
- Ja, okej, men jag ska bara sticka det här varvet först.

Så igår strax efter klockan åtta gav vi oss iväg. Och vad tror ni att en ledig datalärare gör på sommarlovet? Jo, förstås laddar hon upp inför höstterminen.


Så vi hamnade på Busholmen i huvudstan och närmare bestämt i Verkkokauppa. Där kunde jag spana in den nyaste teknologin och uppdatera mej. Och framförallt, så köpte vi ett nytt objektiv. Inte dock ett sådant där mastodont objektiv utan ett som går från 16 - 300 mm, vilket betyder att jag inte behöver byta objektiv i flykten utan kan zooma så mycket som jag behöver. Ljusvärdena är förstås inte så där superbra på ett sånt här allround objektiv, men...
Statyn som jag fångade med telefonkameran står utanför affären. 

Busholmen byggs det i rasande fart och det såg riktigt spännande ut.
Jag hittade också en sån här sportig skönhet. Vet ni vad det är för ett märke?

Vi lämnade Busholmen och började köra hemåt, men sen kunde vi inte hålla oss utan vek av till en parkeringsplats, bytte till det nya objektivet och jag ut och fota.
Till skillnad från Tarja som åker ut till naturen och fotar fåglar, så var jag inne i huvudstan och fotade.
Och där finns mängder av vitkindade gäss. Visst är de här små ungarna urgulliga, men allt det som de lämnar efter sig är mindre gulligt.

Och inte är det lätt att vara föräldrar till de där gulliga ungarna heller.

I synnerhet inte när de vägrar lyda.

Hallå, vart är ni på väg? Vi ska hitåt.

Efter många om och men går den lilla familjen över, här med en extra vaktfågel. Dumt nog går de bredvid skyddsvägen, men bilarna stannade snällt ändå.

De lite större ungarna fortsatte lugnt att vila.
Medan ännu en familj tog sig över gatan. Här varnar den stora fågeln bilisterna: "Våga bara köra på oss!"

I måndags var vi alltså på bröllopsresa med far i huset. Han hade tyvärr glömt bort vår 35-åriga bröllopsdag i söndags, så det blev lite dyrt för honom, stackarn. Om han skulle ha kommit ihåg skulle det ju ha räckt med en bukett liljekonvaljer. Men nu kände han sig så skyldig att det blev ett nytt objektiv istället. Det förra objektivet, det som gick sönder (och inte lönar sig att reparera) är också en förlåt-att-jag-glömde-bröllopsdagen-present.

Men resan var ju i och för sig förmånlig för vi tog inte...
... flyget...



... inte färjan...

... och inte ens lilla Piper båten.


Och inte åt vi lunch på Café Ursula...

... och inte fick jag åka i det stora pariserhjulet heller...

Nä, det var en saklig kort resa till huvudstan där ärenden uträttades innan det var dags för återfärd.
Helsingfors är vackert och väl värt ett besök. Har ni till exempel nångång varit inne i Uspenskijkatedralen?


Visserligen verkar molnen hopa sig...

... men det byggs och grejas överallt.

Lunchen intogs på sedvanliga stället i grannstaden. Och förstås besökte vi återvinningscentralen innan vi återvände hem. En riktigt lyckad bröllopsresa. Vi grälade inte en endaste gång på hela resan. :)

Idag är jag billös ensam hemma medan far och äldsta son igen är i huvudstaden. Idag är det företagsbesök som gäller. De har varit bland annat till Fazer. Det ni. Undrar om de hämtar hem godis åt mej? Eller om jag ska hålla mej till smoothies tillagade i den nya röda mixern, som jag också fick igår av far i huset. Huruvida det är en lämplig gåva på bröllopsdagen är en tolkningsfråga. Är det meningen att jag ska stå i köket och mixa? Eller är det meningen att jag ska börja leva ett hälsosammare liv?
Strunt i det. I morgon ska jag åtminstone INTE stå i köket för då ska jag iväg igen ut på äventyr. Den här gången tillsammans med semestrande yngste son och vi ska iväg lite längre bort från hemknutarna.
Men nu ska jag putsa lite stolar (man måste väl lite städa inför midsommaren?) innan jag sätter mej ner och stickar lite, innan jag sen bakar en rabarberkaka osv....







Inga kommentarer: