torsdag, juni 04, 2015

Krås

Redan före halvåtta i morse var det väckning då unga husbonden dök upp, tillsammans med födelsedagsjubilaren, pigg som en mört. Själv sov jag faktiskt skönt och drömlöst just då efter att ha kämpat en jämn kamp med mitt bättre jag om att det inte är okej att stiga upp strax efter fem när man är ledig. Eller nåja, varför skulle jag inte förresten ha gjort det? Kanske imorgon istället.

Och bra är det ju att vara uppe med tuppen. Redan före klockan tio hade jag fått på en tvättmaskin och städat upp i tre garderober. Det ni! Men resten av dagen tror jag att jag ska ta det lilla lugna ända tills det är dags för middagen. Tror ni att 500 g tagliatelle räcker åt fyra personer? Och då ska ni tänka att tre av de där personerna är män...

Igår fick jag färdigt ytterligare ett litet miniprojekt, ett krås (eller heter det löskrage?). Har funderat på det projektet ända sedan vi var ute på vift med stickväninnan förra hösten. Och nu kom jag då äntligen till skott och prövade på Lumia-garnet.
Födelsedagsjubilaren fick kråset i morse innan jag hann fota det, så ni får tro mej på mitt ord då jag säger att mitt ser exakt likadant ut som på bilden ur tidningen! :)
Modell: Löskrage, modell 25 i tidningen Suuri Käsityö nr 10/2014
Garn: Lumi från teetee
Åtgång: 7 g
Stickor: Nr 5
och
Virknål: Nr 2½ 

Lumi är ett alldeles ljuvligt mjukt och fjäderlätt garn, som består av 75% superkid mohair och 25% silke. Undrar vad jag skall göra med de 20 gram garn jag har kvar av just den där vattengröna färgen som ni ser på bilden?



Inga kommentarer: