lördag, oktober 03, 2015

Hagalund och Gamlas

Igår fick jag min eftermiddagsmotion först i Hagalund i Esbo och senare i Gamlas. Och jadå, jag hade sjuka fötter på kvällen. Hade gått och stått alldeles för mycket igen.

Jag åkte iväg med minstingen från jobbet i grannstaden. Vi var verkligen inte ute efter att shoppa utan han skulle se på en lägenhet. Nu just söker han med ljus och lykta efter bostad i närheten av hans jobb i Esbo. Och det är inte lätt för det är så många andra som också vill ha tak över huvudet.
Jag var förstås INTE med och tittade på bostaden utan satt och stickade i bilen medan. Efteråt tog vi oss till Hagalund för att få en bit mat och så sade gossen generöst:

- Nu kan du få gå till Eurokangas.
Han ville kompensera förra gångens svåra val.

 








Själv var jag lite tveksam vad skulle jag göra i Eurokangas?

Enligt uppgift är min gamla utlånade symaskin sönder, så vad ska jag med tyg till?

Hmmm...
Nå, far i huset har idag hämtat hem maskinen och lovat se på den. Och allt bara för att jag hotade med att köpa mej en ny. :)
Men jag kanske i min tur borde låna en symaskin? Jag vet till och med varifrån det skulle kunna gå att låna.


Men oj då, det blev både tyg och garn från Eurokangas, ack, ack. Det fanns massor av härligt tyg till allt möjligt. Önskar bara att jag kunde sy.

Sen fick minstingen ett telefonsamtal och susade iväg och se på en annan lägenhet.
- Du kan ju gå till Stockmann, sa han innan han övergav mej.
Ja det kunde jag väl göra medan jag väntade. Så jag styrde mina steg mot varuhusets entré.
Men...
plötsligt tvekade jag. Ut från Stockmanns kom välklädda damer i högklackat och herremän i kostym och slips. Så vad hade jag där att göra? En lufsig rultig gumma med ostyrigt hår och en gumma som till råga på allt ändå inte skall ha någonting.


Jag vände på klacken och började gå mot parkeringen då någonting rött i ett skyltfönster fångade min uppmärksamhet. Jaså, se där en tidning av Debbie Bliss. Dit måste jag ju in och plötsligt står jag framför tidningshyllan i Akademen.
Katastrof!!! Det fanns ju så mycket att välja på så det var riktigt svårt att värja sig. En av de här tidningarna skall jag i varje fall ge bort. Så det så.

På hemvägen kurvade vi ännu via köpcentret Kaari i Gamlas. Detta för att vänta ut den värsta rusningstrafiken innan vi återvände hem. Vi tog en god smoothie och satt och tittade på människor och släntrade sedan lite halvslött i Prisma. Vi skulle ju inte ha någonting, så....


Inga kommentarer: