onsdag, oktober 21, 2015

Jullappar

Jaa, du läste helt rätt, det står jullappar i rubriken, inte julklappar, som du kanske trodde?

För att göra en kort historia lång: I lördags var vi bjudna på eftermiddagskaffe/te hos far i husets släkting, som var på besök från Tyskland. Där i köket såg jag två fina röda hemstickade grytlappar. På den ena var det broderat GOD och på den andra JUL. Jag blev så inspirerad att jag bara måste knåpa ihop något eget. Kreativitet och inspiration fungerar på det sättet och kan vara farligt ibland.

Den här gången hade jag tur, för jag bläddrade i en nyutkommen jultidning och där fanns stickade grytlappar, ja eller pannlappar om ni hellre vill kalla dem det. Och tack vare minstingen hade jag ju två nystan med julrött garn från sommarens gemensamma utfärd. Så nu var det bara att skrida till verket och det gjorde jag.



 
Modell: Utgick från modell nr 47 i ovannämnda tidning, men gjorde sedan egen design. Använde dubbelt garn så det blev två enkla grytlappar istället för en jättetjock. Detta enligt mammas råd (hur skulle jag klara mej utan henne?). Och hjärtat broderade jag inte utan stickade.
Garn: Superwash Safir från Marks&Kattens (det röda) och vit Nalle från Novita

Åtgång: 80 g
Verktyg: Stickor nr 4½ och virknål nr 3½

Få se hur många grytlappar det blir innan inspirationen tar slut...

Inga kommentarer: