fredag, december 09, 2016

Galen korv

Vad kan man göra en regndisig och dimmig torsdag i december? Jo, gör som vi, far i huset, min hulda mor och undertecknad, åk till den Galna korven i Vittis! Så gjorde vi igår.
Erkännas bör, det var nog inte enda ärendet vi hade till orten. Men det var kul att besöka den galna korven!

Lägg märke till grillspettet! Prima prydnad för kött- och korvtillverkaren Kivikylä.

Allting har en ände, men korven den har två. Här fanns dock endast en på den här galna korven.

Inuti korven handlade vi loss och sedan njöt vi en delikat lunch innan vi fortsatte till nästa anhalt, fortfarande i Vittis. 
Vi åt dock inte blommig falukorv.

En fabriksbutik av äldre modell. Här blev min mor lite småvild och satsade på 3 kilo köttfärs (malet kött säger vi i Finland). När vi kom ut i bilen ringde en man från byn och sade att han nu hade älgköttsfärs åt henne. Ack skulle vi ha vetat det, men...
Själv fuskade jag rejält och köpte färdiga köttbullar från det första stället! Ack, hur ska det sluta med julaftonsmiddagen? Det får ju inte vara nånting färdigt köpt på bordet...


Ja, det var alltså Korpelas fabriksbutik vi besökte innan vi styrde hemåt igen. Här ångrade sig mamma å det gruvligaste att hon inte hade köpt de där XXL-biffarna. Vittis är ju inte precis nästgårds från oss, så det lär nog dröja innan vi tar oss dit igen.
På hemvägen hann vi ännu med knapp nöd in via bageriet Lähimmäinen i Mäntsälä. Där köpte vi bröd. Synd att vår frys är proppfull.

Idag har jag varit till frissan för jag skall iväg på julfest igen ikväll. Idag är det stans julfest med flera hundra deltagare. Nu just känns det dessvärre inte som om jag skulle ha stor lust att gå dit, men jag ska ha med unga husbondens sambo i skjutsen till stan så... 
Dessutom är jag för en gångs skull också fin i håret, så...
Men det är halt och farligt ute, tänk om jag slinter omkull på hala skor?

Idag gjorde jag också en stor investering i mera garn, hela två nystan från den lokala affären!
Men lugn bara lugn. Det är endast 75 gram och jag behöver dem för att få färdig den svarta sjalen. En sjal som jag nu faktiskt skulle vilja sitta hemma och sticka på. Tror ni man kan ta stickningen med sig till julfesten?
Affärsinnehavarinnan gav mej förresten rådet att inte sticka av så gammalt garn, som jag hade gjort. Hon menade att det aldrig räcker till ändå. Suck! Nå jag får improvisera, så får vi se hur det går...

Inga kommentarer: