fredag, april 30, 2021

Återanvändning utomhus

Min snurriga hjärna fortsätter att spela mej spratt. Idag har jag suttit och räknat rad för rad i en arbetsbok i kalkylprogrammet Excel. Tidsödande, men nödvändigt, trodde jag. När jag sedan flyttade till följande kalkylblad i samma arbetsbok, så fanns där en färdig formel och allting var snyggt och prydligt uträknat. Då upphävde jag ett sånt galltjut att fönsterrutorna skallrade och dubbelmorfar kom störtdykande.
Alltså hur kan jag vara så dum i huvudet? Jag har ju gjort hela arbetsboken själv och jag har ju just satt in formlerna för att få automatiska uträkningar och inte behöva göra dem manuellt rad för rad. Håhåja, nog dags för sommarlov snart.

Å andra sidan, så var min hjärna knivskarp häromnatten då fullmånen sken på mina ludna ben och jag lyckades nästan lösa hela A-korsordet i senaste numret av Allers! Några tomma rutor kvar som jag måste kolla på det ena eller andra sättet.

I början av den här veckan frågade jag dubbelmorfar:
– Vad vill du göra på vappen?  (vappen = valborgsmässoafton)
– Du vet nog vad jag vill göra, svarade han med försiktig röst.
– Nä, vad då?
– Sitta hemma och se på TV.
– Okej, det låter riktigt bra, svarade jag glatt och tänkte att då får jag ju mycket stick- och virktid. Inte mej emot. Vet inte hur TV-tablån ser ut, men utgår från att det inte sänds någonting intressant, så...

Bakom lekstugan har fjolårets påskliljor nu kommit upp. De här hade vi i balkonglådorna förra påsken. Sedan planterade dubbelmorfar ut dem och nu blommar de så fint. Bra återanvändning utomhus, inte sant?

Nu önskar jag er alla en riktigt fin och skön valborg.

Inga kommentarer: