lördag, augusti 13, 2016

En kofta

Brrr! Idag är det ruggigt väder och sommarklänningen känns lite tunn, men yllesockorna på fötterna värmer bra. Inget balkonghäng idag och det blev faktiskt inte av igår heller. Det blåste för mycket för att jag skulle kunna sitta utomhus och sticka.
Idag är det perfekt väder för att sitta inomhus framför skärmen och jobba, men jag tappade lite fokus och kopplar nu av med ett blogginlägg allt medan jag lyssnar på Jill Johnson på Youtube.

Innan det riktigt började ösregna idag hann jag iväg till torget i stan och träffa ens massa trevliga karlar och dregla över en hel hög med fina motorcyklar.

Far i huset har för övrigt beställt en kofta enligt följande mönsterbeskrivning:
"Sticka kofta
Lägg upp en sjuhelsikes massa maskor, sticka och vänd.
Blunda och räkna till 15, sticka 1 avig och 2 räta, lyft upp.
Upprepa 2 ggr.
Sticka av bara 17 tills 3 maskor återstår. Vänd.
Sticka 3 aviga. Repa upp.
Börja om från början.
Efter ca 2,5 m bör varannan maska maskas av (ca 105 maskor, först 10 till höger, sedan om en kvart 15 till vänster osv).
Då du stickat 2000 varv/min, träd 3, ev flera maskor på en röd tråd.
Dra åt. Maska av för axlarna, antingen lika eller olika.
Det spelar ingen roll, bara de flesta maskorna stickas möjligast aviga.
Lägg upp 3-4 maskor i en båge, trä över och släpp ut.
Höger arm stickas lika med vänster framstycke och omvänt. Pressa och dra ut.
Snörpa och svär.
Sy fast alla delarna och maska av.
Färdigt!!!"

Den här beskrivningen hittade han i boken Skratta Naura, skriven av Per-Olof (Pupi) Karsten.
Boken igen är ett fynd från återvinningscentralen i grannstaden.

En kofta skulle ju nog behövas idag, men jag känner inte riktigt för att sätta upp en "sjuhelsikes massa maskor"!

Dessutom tror jag bestämt att jag istället skall virka en Qvidi Mina-tröja. Verkar liksom vettigare på något sätt. Visst har ni väl anmält er redan så att kursen blir av?

Inga kommentarer: