fredag, februari 24, 2017

Först till kvarn...

... får först mala. Jag hann alltså först i den fina mjölpåsen. Jag bjöd nämligen på varma scones igår, både åt nattgästerna och gårdagens jubilar. Och glädjen var stor ska jag säga.

Sex stycken sådana här sconesbröd trollade jag fram på nolltid. Idag finns endast ett kvar. Jag har förutom vetemjölet blandat i graham och havreflingor. Blir både saftigt och lite mera hälsosamt då. Mina scones blir alltså inte riktigt sådär som de där bull-liknande bröden. Och de smakar alltså inte heller, som de vi fick på tehuset i Chelmsford i höstas. Men det gör inget, frukostgästerna glädjer sig åt varmbrödet och vet föga om den engelska varianten.

Mitt recept kommer från en gammal trotjänare,
boken Sju sorters kakor, som har följt med mej ända sedan år 1977. Hittills har recepten här alltid fungerat utmärkt.

Och nu borde jag kanske bläddra i den igen för att hitta nånting, som går supersnabbt att göra. Vi skall nämligen få kaffegäster ikväll. Dessvärre kommer jag inte åt köket nu just för Lasse och mr J sitter där nu och förbättrar världen!

Ha nu en riktigt skön fredagskväll!

Inga kommentarer: