lördag, september 08, 2018

Nyrågsgröt och äpplen

Idag styrde jag min Adam plåtlåda norrut till grannkommunen. Jag besökte hembygdsgården Kycklings där man fick köpa nyrågsgröt (Mums!) och bekanta sig med olika äppelsorter. Gott, intressant och lärorrikt. Jag träffade förstås en massa vänner och bekanta, så många att jag tyvärr inte alls hann tala med alla. Och förstås blev det också tal om datorer, smarttelefoner och kurser.

Vädret var ypperligt.
Blomsterprakten prunkande.

Området fullt av äppelträd, här Kycklings 10, som man ännu inte med säkerhet har kunnat artbestämma. Himmelskt goda äpplen med lite smak av smultron.



Verkligen intressant med alla dessa olika äppelsorter. Förstås smakade jag inte på alla utan nöjde mej med att smaka på röd kanel och den goda musten, som pressats av Kycklings sommaräpplen.

På eftermiddagen följde jag med de två yngsta sönerna och den nästyngstas sambo till stan på pizza. Trevligt att hinna umgås en liten stund med dem. Minstingen åkte sedan hem och jag parkerade mej ute på balkongen med sockstickningen i högsta hugg. För vet ni vad? Jo, till och med Kauppalehti har fått upp ögonen för hur populär yllesockan är! Tänk att Otava förlagets bok, som sålt bäst under det första halvåret är en sockbok! Och nu just ligger två sockböcker högst upp på listan över förlagets populäraste faktaböcker. Inte illa!

Nu ska jag fästa garnändarna i mitt nystickade sockpar.
Hoppas att ni alla har en skön lördagskväll!

Inga kommentarer: