måndag, november 12, 2018

En rödklädd herreman

– Nu är han här, hojtade morfar i huset upphetsat igår.
– Vem då?
– Men int borde han ju komma än.
– Vem då?
– Hur är han så tidig?
– Vem då, frågade jag nu med något frostigt i rösten.
– Nå, han med röd dräkt förstås.
– Va? E julgubben här redan?
– Nej, nej...

... domherren är här redan.
– Asch, honom såg jag redan i lördags därborta i granen.

I morse steg jag upp redan före klockan sex. Morfar i huset tyckte att det var natt fortfarande och med tanke på hur mörkt det var ute, så kanske det var så och jag hade tagit fel på tiden?
– Varför stiger du upp så tidigt när int du behöver, stönade han från sängbottnen.
– Jag ligger i hårdträning så att jag sedan hinner med allt om jag nu nån gång blir pensionär, svarade jag med min lenaste stämma.

Inga kommentarer: