söndag, juni 16, 2024

Stickfest!!

Igår var jag iväg med stickväninnan V till västra grannstaden. Där var det Stickfest med stort S i före detta Dövskolan.

Där var många försäljare och alldeles, alldeles underbara garner, som förstås kostade en hel del. Men här är det inte fråga om Novitakvalitet eller Tokmannipriser för den delen. Nej, handfärgade mohair och merinohärvor kostar en del.

När stickväninnan V hittade det här lappningsverktyget, blev jag alldeles rusig av lycka. Äntligen, äntligen hade jag det i min hand, det som jag dillat om i alla sticksammanhang, också på stickcaféet. Jag visste inte att det heter mending tool på utrikiska, så jag kunde ju inte söka på nätet. Men det man behöver kommer till en, förr eller senare och nu var det tydligen min tur att få köpa verktyget. Tjohoo!

Det kommer att ta mitt lappande till högre höjder, hoppas jag åtminstone!

Jag köpte ett Icord-verktyg, för garn i 7-bröder grovlek. Få se om jag kommer att använda detta.

Och så köpte jag en hel del andra sticktillbehör. En del som jag knappast behöver, men som är bra att ha. Den här runda grejen nere i bild är en hjälpsticka. Kammen till höger tar skonsamt bort noppor. Hela två saxar är nog att överdriva, likaså två uppsättningar med stickmarkörer, men...
Också osäker på om jag nånsin kommer att använda de där läderetiketterna.

Alla de där tillbehören köpte jag av Cindy Ekman från Maxmo. Tufft av henne att köra ner till södra Finland. Där vid Knits bord var det hela tiden fullt av människor, så jag hoppas att hon fick mycket sålt.

En söt liten kattask måste jag ju bara ha, eller hur?

I botten på den här asken finns en magnet, som håller nålarna på plats. Inne i asken fanns också de här söta kattmarkörerna, ja alltså stickmarkörer, som ser ut som katter.
Det var en dam från Gamla stan i Borgå, som sålde de här. Tyvärr hann jag aldrig få hennes eller affärens namn, så nu får ni allt ta en promenad i Gamla stan och berätta för mej vad affären där heter, tack!

Att vara omringad av såna här ljuvliga skönheter kan ju göra vem som helst galen och det gör att det tråkiga "köp-inte-mera-garn" sviktar betänkligt. Plötsligt blir det liksom dimmigt och luddigt i huvudet och så har man...
... köpt två härvor ljuvligt merinosockgarn, härvor som jag knappast vågar sticka nånting av!

Med riktigt god tur kunde detta bli en liten triangelsjal eller en scarf. Men som stickväninnan V säger:
– Du talar alltid om dina sjalar, men jag har inte sett att du gjort nån.
Och hon har förstås alldeles rätt. Till mitt försvar kan sägas att jag har en helt ljuvlig sjal, som tog evigheter att sticka och som jag därför knappt vågar använda. Sen har jag gett bort de andra sjalarna jag stickat. Ja, och senast igår drog jag upp ett litet sjalbörjan! Men jag lovar snart, snart blir det nog en sjal. Vänta bara!

De här mohairhärvorna kunde jag inte heller motstå.

Och oj, vad jag har dreglat över Nurjas garn utan att våga köpa det via nätet. Nu har jag en fin merinosockhärva, som jag inte heller vågar göra något av, därför tog jag de där två Wool Addicts sockgarnen!

Träffade några bekanta där och det var spännande att se vad vi hade hittat för garner. Jag träffade också nya spännande stickerskor.

Och nu ett hett tips:

Om ni inte vet vad ni ska sticka, så gör som Marina Nygård och sticka ett par trosor. De värmer på vintern och hindrar en från att få urinvägsinfektion. Smart, mycket smart! Tyvärr glömde jag fråga efter mönstret, så nu blir det att prova sig fram.

Det var skönt ute på gården och där satt människor på filtar och stickade eller virkade. Det skulle vi också ha gjort med stickväninnan V, men bisin min skulle ha min plåtlåda klockan 14.30.

Vi hann äta lite av den goda lokala glassen innan vi styrde hemåt. Vi kom liksom aldrig så långt att vi skulle ha dragit fram våra stickningar eller hämtat våra matsäckar från bilen. Hoppas innerligt att det ordnas en ny Stickfest snart. Och gärna ett Bubbelstick nån gång i slutet av augusti eller början av september, tack!


Till kvällsteet hade jag sedan färdiga rågbrödsmackor, som ju aldrig packades upp där på Stickfesten.

Önskar er alla en riktigt fin start på midsommarveckan!
  













 

Inga kommentarer: