onsdag, mars 18, 2020

Så går en dag...

... och jag har inte hunnit sticka en endaste en maska! Kan man tänka! Och ändå hade jag ingen undervisning alls idag. Däremot nog en hel del annat jobb, bland annat möte med institutets svenska pedagogiska team. Och nej, jag behövde inte köra iväg till stan, utan kunde sitta hemma vid matbordet och delta via Skype. Bra så, för en var förkyld och i dessa tider låter det farligt så fort någon snörvlar minsta lilla.

På eftermiddagen skulle jag ha gått till hälsovårdaren på granskning, men hon ringde redan igår och sade att jag inte får komma. Sedan räknade hon upp provresultaten: Hb över 140, levervärdena bra, liksom kalium och... det enda oroväckande var att sockret var förhöjt. Tacka sjutton för det. Två kursgånger per vecka i Hindersby sätter sina spår, ska jag säga. Ni skulle se de fina dukningarna det är i kaffepausen! Det här bjöds det på i torsdags förra veckan: Karelska piroger med äggsmör, skinksmörgås med gurka, drömtårta och stora havreflarn. Gott, som sjutton och då ska ni veta att det har serverats en liknande sats på onsdag kväll! Inte konstigt då att sockret ligger i överkant.

Apropå onsdag kväll, ett så här fint kort fick jag med den goda presenten:
Visst liknar det mej som sitter där under den vackra rosen? Där är det meningen att jag skall sitta och ta det lugnt.

Kortet hamnade förstås upp på väggen tillsammans med mina andra vackra kort. Och ni ser ju hur bra färgerna, min favorit, matchar varandra.

Efter klockan 16 idag ansåg jag att jag distansarbetat färdigt och började röja lite grann i sovrummet. Dubbelmorfar ville ju att jag skulle städa, men det tar emot. Det är liksom inget kul. Nå, ut med sängkläderna, fram med dammtrasan och dammsugaren. Sen ett snabbt svep och nytt fräscht sänglinne, som jag snart ska njuta av då jag lägger huvudet på dynan. Golvtorkningen får bli till i morgon...

Att jag alls tog itu med sovrummet beror dels  på att lilla A var alldeles dammig senast hon sov i vår säng. Huu! Och dels på att dubbelmorfar mutade mej med plättar!
Mums filibabba! Dock tror jag att han helst skulle ha sett att jag städade någon annanstans än i sovrummet dit ju ingen annan än vi egentligen har något ärende.

Inga kommentarer: