lördag, maj 25, 2024

Skön hemmadag

– Nu kommer han snart, sa bisin min i morse.
– Nej, det gör han inte, svarade jag.
Bisin min syftade alltså på yngsta sonen, som överraskande brukar dyka upp och dra med mej på spännande äventyr eller ut på lunch. Trevligt och kul, men han måste också få ha ett eget liv och inte behöva släpa på sin mor i tid och otid!

Jag skulle faktiskt alldeles själv ha kunnat åka iväg på roligheter, men valmöjligheterna var för många, så många att jag beslöt mej för att ha en ytterst lugn och skön hemmadag. Sånt behövs också, för att man ska orka.

Bra saker idag:

  •  Bisin min hängde upp tvätten, som han tog hand om igår, alldeles själv. Skönt!

  • Jag tog hand om gårdagens disk idag istället.

  • Och jag fick äntligen, äntligen den gröna broken seadsockan färdig idag. Tjohooo!
    Nu så här på bild tycker jag att den inte ser så tokig ut. Men stora herrsockor ser alltid på något sätt helt oproportionerliga ut. Till och med färgerna ser bra ut så här på bild, fastän det nu inte är vare sig rosa, röda eller lila! Eller nåja, kanske lite rosa i det där Kajastusnystanet.

  • Och nej, jag började inte på socka nummer två, utan jag började på en helt ny! Men nu är jag tveksam, blir det här för brett? 72 maskor på den här resåren, som kommer upp ända till knäet? Hmm...

  • Äntligen, äntligen fick vi lite vatten här, mera skulle ha varit helt okej. Tyvärr har vi inte regnmätaren ute, så jag kan inte delta i diskussioner om hur många millimeter vatten vi har fått.

  • Jag var ensam hemma här på eftermiddagen och det var riktigt, riktigt skönt.

  • Bisin min har vidtalat två karlar, som ska komma hit och fixa vårt staket samt lite annat. Tjohooo!
    Hoppas nu bara att dom kommer snart och att jag INTE behöver hålla dem med mat och kaffe. 

  • Bisin min har lovat att vi ska så sallad, persilja och dill i de gamla uttjänta odlingslådorna på bakgården. Få se nu sen. Om det blir jättehett och torrt, så blir det ingen odling. Det är vi rörande överens om.
    Vågar jag fråga efter möjlighet att odla tomater?
Önskar er en riktigt fin söndag!

2 kommentarer:

Carita Liljendahl sa...

Mamma hade inte heller regnmätaren ute men jag skulle tippa på 20 mm minst, kanske mer.
Det var riktigt skönt med regnet - det behövdes och luften rensades :)

Inge sa...

Jo, regnet var välkommet och skönt att det kom nätt och fint ner och inte som en störtskur. Jorden han suga åt sig.