tisdag, augusti 01, 2017

En jättestor fisk

Igår kväll blev vi bjudna på en festlig middag. Tyvärr hade morfar i huset inte meddelat mej att det var en middagsbjudning så jag hann få ner en fil och en rågbrödssmörgås innan vi åkte iväg. 
När vi kom fram till grannbyn spärrade jag förvånat upp ögonen för här dukades ett delikat middagsbord upp med sallad, nypotatis och lax.

Det var minsann en jättestor fisk, som knappt rymdes i ugnen. Och den var så supergod. Synd bara att jag inte orkade klämma i mej mera!
Till efterrätt vankades kryddkaka (kardemummakaka?) enligt värdens mormors recept. Mycket god den med.

Vi pratade engelska, finska, svenska och tyska. Endast ett ord slog jag upp i mitt tyska lexikon, smedja. Gissa vad det heter på tyska? Jo, die Schmiede. Haaa, så det skulle vi ha klarat galant på svenska. Och vet ni vad fisk heter på tyska? Jo, der Fisch! Så det klarade ju sig med engelskans fish. En supertrevlig kväll i härligt sällskap. Tack för det.

Nu har jag sedan skapat husmorspanik genom att bjuda hit tyskarna på svarsvisit. Milda makter, hur ska det sluta? Jag kan nog inte bjuda på så där fin middag. Tror ni att det räcker med lite smått saltigt och någons sorts kaka med jordgubbar?

2 kommentarer:

Anonym sa...


Hälsning från detektivbyrån. Man har på känn och man "detektiverar" saker och ting och man ligger rätt!
Jag såg borddukningen innan ni kom dit igår och räknade ut mitt eget ditt och datt. Bakade samma kardemummakaka idag, just innan jag gick o läste Inges blogg tog jag en bit av färdiga kakan.
Liiiiite saltigt (som alltid hos er) och en liten jordgubbstårta, det gör ungdomarna mätta och lyckliga.

Inge sa...

Tack till detektivbyrån!
Och tack för tipset, det får bli lite saltigt och en fräsch jordgubbskaka. Det skulle förstås vara trevligt att bjuda på nånting genuint finländskt, men jag är inte säker på att man får tag på memma den här årstiden! :)