onsdag, januari 24, 2018

Illväder eller oväder

Dagens stora filosofiska fråga vid frukosten: Har vi illväder idag eller oväder? Verkligt konstiga saker att fundera över på morgonkvisten. Jag antar att ni inte fastnar i sådana här stora livsfrågor helt plötsligt. Men se det gör morfar i huset och undertecknad ibland. På något sätt verkar det som om oväder är liksom lite mera oskyldigt och på något sätt lite mildare, medan illväder, ja, då är det riktigt illa.

Hur illa det nu sedan var idag vet jag inte riktigt för jag fick skjuts både till och från jobbet, så för mej var det lugnt. Morfar i huset är nu andra gången iväg ut i snösvängen så för honom är det nog på gränsen till illväder. Dessutom hade det snöat så pass mycket här hos oss att det var riktigt svårt att få upp ytterdörren i morse. Och då är man nog insnöad, inte sant?
Fick just höra att situationen i Ekenäs hade varit likadan. Stora snödrivor framför dörren.
Här har vi två andra dörrar att ta oss ut genom, så här är det inte så farligt. Ekenäsborna hade säkert varit tvungna att larma brandkåren för att komma ut. Tur för dem att de kunde puffa, knuffa och skuffa, så att de till sist fick upp dörren.

Bland dagens positiva saker räknar jag idag in att få bo i en småstad. Det är så härligt när människor känner igen en, lyser upp och glatt säger: "Hej, Inge!" Alla de här mötena, oberoende av hur långa eller korta de är, med mina medmänniskor är som små solar i vardagen. Och lite extra glad blev jag idag då jag stegade in i Vaheri och stadsfullmäktiges ordförande glatt hälsade på mej med förnamn. Sådant värmer lite extra för jag vet att han träffar en massa människor i sitt jobb och på sin fritid. Strongt gjort av honom att ha koll och komma ihåg mitt namn.

Och vad gjorde jag i Vaheri då? Jo, köpte fastlagsbullar och tryffelkaka.Och sedan gick jag på födelsedagskalas till Servicehuset. Där var det varmt och mysigt alltmedan snön yrde på utanför.

Och tryffelkakan var himmelskt god!


Inga kommentarer: