lördag, april 27, 2019

Lördagsnöje

Huh, nu har lördagen rusat iväg med väldig fart och jag hinner inte riktigt med. Som vanligt borde jag kanske tillägga? Inte har jag hunnit sticka någonting ännu och inte har jag direkt legat på latsidan heller.

Dagen inledde jag med att efter frukosten göra en lång grej på finska. Mera datorjobb alltså! Mitt på dagen var det dags att åka in till stan och gå på vårens sista svenskspråkiga bokcafé.

Det gästades av Chris Nyström. Hon berättade om sin bok Bipacksedeln. En viktig bok, som alla borde läsa.

Bokcaféet hölls på Restaurang Kapellet. Där är supermysigt.
Och jag beundrar verkligen alla fina stora levande växter, som finns där.

Morfar i huset hade hämtat sin storasyster och vi återvände hit. Hon började genast kratta på framsidan av huset, det som jag lämnat i onsdags. Morfar i huset bryggde kaffe och så var det redan dags för krattningspaus!

Själv klädde jag om och iförde mej den nyligen framtagna sommarklänningen innan vi alla gick ut. Svägerskan och jag krattade och morfar i huset tog hand om högarna. Men han sprang runt också med måttbandet, mumlade och muttrade, mätte och funderade. Jag undrar just vad han håller på att planera...

Allting blev krattat i ett litet kick då vi var två. Till all tur är vår gårdsplan inte stor! Dags att byta från klänning till t-skjorta och jeans och så iväg till vårt "lördagsnöje", alltså begravningsplatsen! 
Där tände vi ljus för syskonens pappa, alltså min svärfar. Han skulle ha fyllt 100 år idag, frid över hans minne. Han hann bli 89 år och det är strongt med tanke på att han var krigsveteran och hans ungdomstid gick åt till att kämpa för vårt lands frihet. Det kan inte ha varit enkelt att försöka anpassa sig till det vanliga civila livet efteråt...

Vi bytte begravningsplats och vandrade bland gravarna, besökte släktingarnas gravar, förundrade oss över livets gång. Där var ett litet barn begravet, där en mördad hustru och några gravar längre bort gärningsmannen, som inte orkade leva efter avsuttet straff.

- Titta, ropade svägerskan och pekade på gången.
Och där fanns en... Ja, en vad då?

Morfar i huset plockade upp den, men inte vet vi vad det är för varelse ändå. Måste väl fråga Naturväktarna om identifieringshjälp.

Trots att vi har gått på begravningsplatsen många gånger i många års tid, så gjorde vi faktiskt en ny upptäckt idag, den här fina platsen!

Vi skjutsade hem svägerskan och så var det äntligen dags för en sen middag.

Vädret har varit varmt och skönt hela dagen. Fåglarna kvittrar och traktorerna durrar och dammar på åkrarna.

Inga kommentarer: