söndag, april 14, 2019

Gul

Spänningen stiger så mycket att jag nu måste sätta mej framför datorn. Och nej, jag syftar inte på riksdagsvalet. Jag hoppas att det går bra där förstås, men jag har inga illusioner. Jag utgår från att någon måste fortfarande betala skatter och någon måste dela ut njugghet, predika sparsamhet och förverkliga indragningar. Men jag vill fortsättningsvis kunna bo på landet och jag är dessvärre beroende av bil, så...

Nej, jag syftar på den spännande finalmatchen, som finska damlejonen utkämpar just nu. Så oliiidligt spännande att blodtrycket hotar att skjuta i höjden och min hals kan bli sjuk av allt skrikande åt domaren och amerikanska ishockeyspelare.
Nej, bort det från mej. Mycket lugnare att sitta framför datorn och skriva blogg. Så det så.
Kanske jag borde övergå till att läsa en bok sedan? Min sticklust ligger lite på is för tillfället. Saknar inspiration, ryggdunkningar och hejarop. Om jag skulle ha energi så skulle jag bilda nån sorts stickgrupp, men... tja sedan när höstterminen tar vid blir det igen så att jag inte hinner med någonting annat än data. Jag klagade lite smått min nöd för morfar i huset.
- Men du kan ju virka sådana där figurer, försökte han trösta. Jag bara stönade, för jag hade just precis rivit upp ett litet korgbörjan, som jag virkat. Jag kom på att det var helt fel att använda ett ylleblandat garn, så...

Igår var vi iväg till västra grannstaden och fick tag på endast ett lager till Adam plåtlådans två framhjul. Morr!
Betydligt trevligare var det att få träffa lilla M och hennes föräldrar, nyinflyttade i ett egnahemshus. Där lekte lilla M obekymrat bland flyttkartonger och inplastade möbler. Och nej, jag fick inte ännu heller hem Nasse. Lilla M har alldeles tydligt kidnappat honom. När jag frågade henne vems är Nasse, svarade hon klart och tydligt: "Mommos". Och så såg hon på mej med stora troskyldiga ögon. För henne är det självklart att hon får ha mommos Nasse.

Lilla M har också en liten apa och då började jag sjunga Tänk om jag hade en liten, liten apa. Lilla M tittade på mej med stora ögon. Hon gillade speciellt refrängen Umpa, umpa... "Mera apa", sa hon när jag sjungit färdigt och så där höll på ända tills lilla M:s mamma fick skavsår i öronen och bad mej sluta. Vem vet, jag kanske sjöng falskt?

Vi kom ganska sent hem igår kväll och morfar i huset började muttra om att laga mat.
- Äsch, vi far iväg till stan och äta. Vi ska ju ändå handla mjölk och sånt, sa jag. Om vi startar nu hinner vi, fortsatte jag. Sagt och gjort, vi iväg till stan på både mat och en snabbrusch i affären.

Idag har morfar i huset och undertecknad varit iväg söderut på födelsedagskaffe. Vi blev bjudna på allehanda smarriga bakverk och supergoda hembakta semlor (frallor).

Ingenjören tog sig en titt på min dator i morse. Mumlade och muttrade och bad mig vara lite försiktig och byta webbläsare. Det har jag gjort och importerade mina bokmärken från den förra. Nu håller jag tummarna att jag hankar mej fram med min gamla trotjänare ännu något år. Undrar om den borde rensas riktigt ordentligt?

Och hyacinten som jag fick i den där planteringen för en dryg vecka sedan...


... den är gul. Egentligen så är alla tre hyacinter gula. Undrar om jag skulle våga placera ut hela den fina planteringen? Kommer det att bli frost framöver?

Nu önskar jag er alla en riktigt bra start på inkommande vecka. Själv ska jag stänga av datorn och njuta av en god bok. Undrar bara vilken jag ska välja, hmm...

Inga kommentarer: