fredag, juni 16, 2023

Fiskeutrustad

 Bisin min har börjat bli lite misstänksam:
– Jag borde fara till Motonet efter den där delen, suckade han i morse.
– Jag kommer med, hojtade jag glatt.
– Va ska du dit för, sa han och spände ögonen i mej.

Jag svarade inget, men vet ni, jag har äntligen hittat min avdelning i det där varuhuset: Fiskeavdelningen!
För en vecka sedan var vi ju iväg österut och besökte Motonet, då kom jag hem med de här två plastlådorna.

– Va ska du med dom där, frågade bisin min.
– Du får se sen, kvittrade jag glatt.
Idag var det då dags, för man ska ju ha ordning och reda från måndag till fredag, eller hur?

I den större lådan placerade jag mina strumpstickor!

Nu ser jag liksom genast vad jag har. Perfekt, eller hur? Dessutom är dom ju dammfria där i lådan. Det skulle dom inte vara om jag hade haft dem i en burk. Den här lådan är tillräckligt djup så jag får in både 15 cm långa och 20 cm långa i samma fack! Tjohooo!

I den undre lådan lade jag mina virknålar från nummer 1 - nummer 7. Den här lådan är inte riktigt optimal, men...

... man kan vända den upp och ner och så finns det lika många fack på undersidan.
Men kanske jag måste kolla in nån bättre låda nästa gång jag hamnar i Motonet?

Och ni ser, nu är jag fiskeutrustad! Har ordning på rundstickor, strumpstickor och virknålar. Det enda som fattas här är garnnystanen. Måste kolla fiskeavdelningen igen och se om där skulle finnas någonting nyttigt också för garnet! 😁

Tyvärr ansåg bisin min inte att det här var att städa! Konstigt eller hur? Det är ju mycket viktigt att ha ordning på sina verktyg. Det borde ju han veta, som springer runt i hela hallen i grannbyn och söker just den millimeters nyckeln till just den muttern.

Vi har haft riktigt röda solnedgångar här hos oss. Kusligt nog så beror det på skogsbränderna i Kanada. Världen är alltså liten och vi lever alla på samma jordklot. Ibland vill vi inte komma ihåg det, för inte kan vi ju rå för vad som händer långt bortom vårt lands gränser.


Idag fick jag för mej att nu, nu ska jag äntligen få både häl och fot på ett av mina sockskaft. Dessvärre stod det i mönstret "sedan stickar du resten av sockan som vanligt". Hallå, vad då som vanligt? Det finns ju hur många olika modeller som helst och jag behöver veta hur stor hälen ska vara, för jag är liksom ingen stickguru, som klarar av precis vad som helst. Jag vill inte ha en för liten häl, jag vill inte att den ska vara för smal och jag vill inte att att den ska bli sladdrig och... Jag behöver alltså maskantal och jag vill göra en förstärkt häl, inget med förkortade varv och lindade maskor. Nej, tack!
Hälen här ovanför fick jag riva upp. Och sen blev det ordnande av strumpstickor och virknålar istället för ytterligare stickning.

Bra saker idag:
  • Var uppe redan klockan sju!

  • Har nu bra ordning på verktygen!

  • Fick bra hjälp av stickväninnan B via WhatsApp. Tack för det.
    Hur skulle jag klara mej utan stöd och goda råd?

  • Vi har, tack och lov, inte ännu superhett i huset!

  • Bisin min for just iväg på ett litet uppdrag tillsammans med två andra karlar. Så nu kan jag smygsitta i hans blåa gungstol och sticka lite! 😀 
Önskar er en riktigt skön fredagskväll.
Hoppas att vi träffas i Liljendal i morgon!




Inga kommentarer: