söndag, juni 11, 2023

Lite lugnare söndag

Kvällen är här igen och bisin min är ute och vattnar. Allting är så torrt här i vår landsända. Många väntar på sol och varmt väder, men bönderna och naturen vill ha regn. Vi har redan potatisen uppe i odlingslådorna, likaså sallad och fjolårspersilja, bland annat. Men också blommorna behöver vatten. Gräsmattan är jag inte så himla bekymrad för och den brukar vi nog inte vattna.

Igår var det en superaktiv dag.

Redan före klockan tio var vi på plats med bisin min på hembygdsdagen i norra grannkommunen. Det gällde ju att vara i tid, så vi kunde köpa marthornas goda bondostar. En har vi redan ätit upp och en fick dottern igår. Finns en påbörjad och en orörd kvar i kylskåpet. Bisin min åt till och med bondost till middagen.

Det var riktigt roligt på hembygdsdagen, träffa människor, både bekanta och halvbekanta. Kändes lite som om vi kommit ur vinterdvalan. Jag såg också en hel del bekanta, som jag tyvärr inte hann tala med.
Servicen var super, för en vänlig dam kom och frågade om jag ville ha kaffe och bulle. Sen serverade hon till bordet både bisin och mej. Tack för det.

Förutom bondostar köpte jag jästbröd, småbröd och bullar och så understödde jag församlingens mission genom att köpa lotter. Och jag fick den ena vinsten efter den andra:

En röd glasskål, som jag genast blev jätteförtjust i. Bisin min påstår att han ska göra den här till en lampskärm. Men det förbjuder jag å det strängaste. Jag vill ha karameller i den. Syrliga hårda karameller. Så det så!

Ett glasfat! Bisin min säger att det är helt onödigt, men jag tänker behålla det här fatet ändå. Det blir precis lagom att lägga upp småbröd på, eller hur?

En fin glasskål. Perfekt för frukter. Ni kanske gissar vad bisin min tycker om den här! 😀

Två påsar med supergoda kaneless. Ena påsen gav jag åt dottern igår. Den här påsen är snart slut.

En karamellask och ett paket servetter.


Karamellasken innehöll små goda syrliga karameller, som bisin min nu håller på att smaska på. Burken är snart tom och då har jag hunnit smaka endast på fyra karameller!

Lotterna kostade en euro styck. Jag köpte tio och fick sex vinster. Det är häftigt tycker jag. Bisin min tycker dock att vi inte ska ha mera glasgrejs. Och nåjo, men...
Jag har nu varit med och bidragit med en ytterst liten slant, så flickorna i Nepal får stöd och hjälp. 190 € fick församlingen in igår.

En liten stund hann vi vara hemma igår innan det var dags att åka västerut och fira dotterdottern M, som fyllde sex år.


Bisin min tyckte att jag överdrev en aning med paketerandet, men... ja, nå, han kanske hade alldeles rätt, men... det var ju så mycket kläder och inte många hårda paket liksom! Och det är roligt att ge få ge paket. Att paketera är inte min starkaste sida, men vad gör nu inte en mommo för sitt/sina älskade barnbarn?
I den här åldern är det ju ännu roligt med paket. Tids nog börjar det tråkiga med enbart sedlar eller köpkort.

Efter kalaset var vi iväg till stranden i stan och åt. Sedan fortsatte H och undertecknad till grannbyn och hälsade på Lillan och hennes mamma. Pappan hade smitit iväg till frisbee golfbanan.

Det var alltså en riktigt fullspäckad dag igår, så skönt att det har varit lite lugnare idag. Lite vemodigt förstås då H åkte västerut. Det blir alltid så tomt...

Bra saker idag:
  • Hann sticka några varv på morgonen/förmiddagen.

  • Iväg på en biltur till stan och kollade in bostadsmässområdet. Som belöning glass i strandkiosken. H fungerade som eminent chaufför.

  • Fick undan en jobbuppgift idag, så det blir mindre stress i morgon. Skönt!
Önskar er en riktigt bra start på den nya veckan.





 


 

Inga kommentarer: