lördag, juli 28, 2018

Månförmörkelse och Matulablomma

Jodå, jag hamnade till Helsingfors igår kväll.
- Ska du int ta med din kamera, frågade morfar i huset förvånat.
- Nä, jag orkar int.

Och gissa om jag ångrade mej.

Antar att ni knappt ser de där två varmluftsballongerna, som svävade omkring ovanom staden? Ack, man ska alltid, alltid ha sin kamera med sig. Suck! Jag missade också två skärmflygare och en del intressanta plan vid Malms flygfält. Mummel, mutter.

Och inte ser ni heller mycket av den där tjocka rökutvecklingen vid en lägenhetsbrand!

Ventilationssystemet i min Adam plåtlåda går ut på att köra med öppna fönster och hoppas på genomdrag, dock så att man inte får öronvärk. Här har jag bongat en LT.

Sent omsider kom vi hem.


Då var det dags för ett himlafenomen, månförmörkelse!

Vår Matulablomma, ja morfar i huset kallar den så för att privatdetektiven Josef Matula har en sådan blomma hemma hos sig, (Dessvärre syns vare sig han eller blomman nu just i TV här hos oss), överraskade oss genom att slå ut natten mellan onsdag och torsdag.



Nu öppnar sig redan följande knopp! Blomman gillar tydligen den här klibbigt fuktiga väderleken, som vi andra redan har tröttnat på.

Morfar i huset har fortsatt sin vilda framfart bland flyttlådor i källaren. Nu är det enbart en tidsfråga innan han tvingar mej att sortera min garn. Ooooo! Det räcker så bra att jag har sorterat bort en massa papper. Att sortera garn i det här vädret är inte ens att tänka på!

Vi har haft besök av lilla M och hennes mamma idag samt den nästyngsta och hans sambo. När lilla M lekte som bäst med morfar i huset och modern skulle ha hem henne blev svaret:
- Nä, nä.
Så det slutade med att modern fick ta sin dotter i famn och bära ut henne. Och så fick hon låna Pingu med sig hem. Vad gör man inte för sitt barnbarn?

I gästrummet i källaren har vi nu den äldsta, som har semester två veckor framöver. Vi har redan blivit bortskämda då han lagade mos åt oss idag till middag.
Tack för det.

Nu ska jag bläddra lite i mönstertidningar efter ett lätt och litet projekt. Jag är nu just lite nedstämd över min virkning. Jag misstänker att det blir en för stor hatt än en gång. Buäääh!

Hoppas att ni har en riktigt skön lördagskväll.

Inga kommentarer: