lördag, augusti 18, 2018

Gammalt hantverk till heders

Idag har jag varit iväg på en intressant hantverksdag i grannkommunen. Verkligt flitiga och duktiga människor, som demonstrerade både växtfärgning och repslagning. Dessutom fick besökarna också se olika sorters hyvlar, mattor, ryor, dukar med mera.

Växtfärgning är intressant, spännande och arbetsdrygt!
I växtfärgningen användes Renfana, Islandslav, barken från äppelträd och björklöv.

Här är första koket på gång. Längst framme björklöv. De vita garnen väntar på att få rätt temperatur för att sedan hamna i grytan med islandslav, den som är längst borta.

Den olivgröna härvan fick hjälp på traven av järnvitriol. Den ljusgula är björklöv naturell.

I de här plaggen har växtfärgat garn använts. Inte illa, eller hur?

Här silas vattnet från renfanan. Detta för att inte få så mycket skräp med i garnen. Man måste alltså inte sila, om man inte vill, men efterhanteringen blir ju lättare. Tänk om man skulle vara tvungen att plocka bort alla blomdelar från det färgade garnet. Huuu!

Underbart gul färg blev det av äppelträdets bark. Lägg det på minnet om ni börjar växtfärga!

Annat garnrelaterat fanns utställt. Här en skrubbänk där man sitter och kardar ullen.

Och här en spinnrock med lin.

Och här det färdigt spunna garnet med den vita fårullen under garnkorgen.

Repslagningen var spännande. Här vevas tre på en gång.

I andra änden fanns endast en vev och den skulle vevas långsamt.

Balband av plast var inte precis det optimala materialet, för trots tejpning, så snurrade banden upp sig. Det var helt enkelt för halt material.

Härligt när det finns entusiaster, som tar gammalt hantverk till heders. Tack för det!
En fin dag i sällskap med trevliga människor. Skönt väder och supergoda munkpinnar!

På hemvägen kurvade jag in via ungdomsföreningslokalen där 4H höll ett pop-up-café. Kaffebordet var dukat med idel läckerheter, så det var supersvårt att välja vad jag skulle ta till saften. Det blev till sist blåbärspaj. Mums!
Duktiga 4H:are, som till all tur hade många kunder.

En fin augustilördag för mej alltså. Nu skulle jag vilja sätta mej ner och virka, men morfar i huset vill någonting helt annat. Och om ni tror att det handlar om något som börjar på stort S, som i Sortering så tror ni alldeles rätt. Han håller på med mina kurspapper nu och jag, jag får knip i magen. Nu måste jag rusa iväg och rädda det, som räddas kan!

Hoppas att ni alla har en skön lördagskväll!

Inga kommentarer: