onsdag, april 06, 2022

God åtgång

 – Va, har du inte skrivit din kvällsblogg ännu, frågade dubbelmorfar högeligen förvånat vid vårt kvällste för snart två timmar sedan.
– Nej, jag har inte hunnit.
– Men du har ju suttit framför datorn hela kvällen.
– Jo, men jag har jobbat. Jag startar ju en ny kurs i morgon.
– Men du måste nog skriva din kvällsblogg. Va ska stickväninnan B annars läsa i morgon?
– Nå, hon läser säkert något vettigare, svarade jag och skyndade tillbaka till datorn.

Och här sitter jag nu och har förberett mig så gott det nu går, kollat, tagit reda på och hoppas på att kunna besvara oväntade frågor, som kan dyka upp. Den här gången lämnade jag med flit kursförberedelserna till sista stund, för att inte överraskas av ändringar. De verkar ske mest varje vecka i den digitala världen. Knappt har man lärt sig hur en app ser ut och fungerar innan den uppdateras och ser helt främmande ut.

Igår jäktade jag på min halvlediga förmiddag så att jag fick den här pajen färdig till dagens möte i stan.

En ostskinkpaj med persilja. Mums!

Den hade som ni ser, god åtgång. Den här lilla biten fick jag med mej hem åt äldsta sonen. dubbelmorfar är lite sur. Han vill ha en ostskinkpaj utan osten! Han tycker dessutom att jag ska stiga extra tidigt upp i morgon och baka scones och koka ägg till frukost. Haaa, säger jag, som startar arbetsdagen på morgonen i västra grannstaden, mitt på dagen ska vara i norra grannkommunen och på eftermiddagen-tidig kväll ska vara i stan på jobb. Så nej och åter nej, jag stiger inte extra tidigt upp. Högst troligt ska jag dessutom köra i snöyra om man kan tro på väderprofeterna. Och den mest brännande frågan är förstås: När och var finns det tid för lunch? Kanske mackor under bilfärden?
Och hur blev det nu så här i min kalender? Jo, förstås på grund av covid-19, som ställde till det med uppskjutna kurser. Men ingen fara, jag älskar mitt jobb, så det går nog bra och det handlar ju endast om den här månaden. Sedan blir det hoppeligen lite lugnare. Och snart är det förresten påsklov.

Dagens bra saker:
  • Dagens veckomöte drog inte ut på tiden, utan klarades av på en dryg timme. Ändå hade vi tid att diskutera viktiga saker. Och nu slapp min kollega stressa iväg till sin dagskurs.
  • Att pajen ovan hade god åtgång och att jag kunde glädja kollegerna med hembakat
  • Att jag var in i en affär i stan och letade efter en grej och hittade istället en födelsedagspresent åt M. Dubbelmorfar tycker att jag är tokig, för födelsedagen är inte förrän i sommar. Men jag tycker att det är bra med framförhållning.
  • Att jag har fått ett hedersuppdrag i söndag!
  • Att jag blev så barnsligt glad över dubbelmorfars tilltag igår. Det visar ju att jag har barnasinnet i behåll och vågar vara just så fjollig som jag vill. Så det så.
Nu småningom stänga datorn, först bara betala räkningar och flytta över foton från kameran, sedan packa arbetsväskan.

Ha en riktigt fin torsdag!


Inga kommentarer: