lördag, april 16, 2022

Bra arbetsfördelning

I dag är det Lankalauantai, alltså lanka = garn och lauantai = lördag. Vi talar ju nu inte om Garnlördag utan på sin höjd om påsklördag eller eventuellt om påskafton på svenska. En del talar om stilla lördagen, för det är sista dagen i stilla veckan. Tänk, att sådan här kunskap ännu sitter i min ryggrad från mina år i mellanskolan. Det är antagligen sådant här jag kommer att minnas när jag blir tåttrig på äldre dar, alltså äldre än nu!

– Är Motonet opp idag, frågade dubbelmorfar nyss.
– Jo, ska vi fara dit, frågade jag ivrigt färdig att hoppa i bilen och åka iväg.
– Nä, jag undrade bara vad det är för dag idag.
– Nå, lördag, helt vanliga öppethållningstider.

På tal om öppethållningstider, så numera har ju affärerna öppet oberoende av om det är helgdag eller ej, så nu har jag inte behövt påminna den yngsta om att han måste handla inför helgen. Tänk, sådant måste man göra förr, ha framförhållning, planera sina inköp, så maten räckte över påskhelgen. Annat är det nu då man kan handla alla dagar i veckan.

Nu på förmiddagen har jag avundsjukt sett på Instagram där en av dem jag följer är på "stickläger" tillsammans med sina vänner. Jag suckade längtansfullt och beklagade mej för dubbelmorfar.
– Men du kan ju ta upp Zoom och sitta och sticka tillsammans med stickväninnan B, tröstade han.
– Jo, men det är ju inte samma sak liksom.
– Nå, du får sticka här hemma då utan Zoom.
Suck, det var ju nu inte riktigt så jag menade utan mera det där att få ingå i en stickgemenskap och inte göra så mycket annat än handarbeta dagen lång.

Dagens bra saker så här långt:

  • Jag steg upp före klockan sju i morse. Sånt blir jag pigg av!
  • Har fått träffa barnens äldsta kusin och kunde bjuda på både påskbulle och påskchokoägg samt kaffe åt honom.
  • Fick färdigt ett jobb i morse, som jag hittills skjutit på. Skönt att ha det undan.
  • Och jag har sparat mitt mignonägg, så jag har någonting gott att se framemot idag.
Igår hade vi en riktigt bra arbetsfördelning här i huset. Dubbelmorfar fixade maten medan jag röjde av matbordet och sedan dukade det. Lite fusk tyckte dubbelmorfar nog att det var eftersom det var jag själv som hade råddat till det på bordet.

Efterrätten bestod av påskbulle och röd lemonad. Enkelt och behändigt. Skulle vi ha festat på samma sätt som i norra grannkommunen, så skulle det ha serverats bondost på en bullskiva till den där röda lemonaden. Men jag har inte kokat någon ost, så det gick inte!

Nu får ni ha en riktigt skön fortsättning på lördagen, oberoende av vad ni kallar den!


Inga kommentarer: