fredag, april 29, 2022

Liten och smäcker

Fredag kväll och småningom dags att kasta loss.

Igår kom jag hem från jobbet i stan med en ny...

... arbetsdator. Den är liten och smäcker.

Det är verkligen skönt att ha ett bra arbetsredskap. Det underlättar ska jag säga! Nu kanske jag inte längre behöver låna dubbelmorfars bärbara när jag ska iväg ut på landet och hålla kurser.
 
Och ifall ni är intresserade: Den här har elfte generationens intelprocessor i5, 16 GB RAM och Windows 10 version nr 21H2. Det som man ska ha nu just för att ha en säker programversion. Om jag kommer rätt ihåg så är dubbelmorfars bärbara dator likadan! Måste bara kolla att han också har 21H2 i sin dator.

Om ni tror att det är roligt att byta dator, så glöm det. Det tar sin lilla tid innan man får den i det skick man vill ha den. Och nu måste jag under veckoslutet tömma den gamla innan jag lämnar in den på måndagen. I och för sig skulle jag kunna spara allting i stadens molntjänst, men i dagens läge med alla möjliga och omöjliga cyberhot håller jag mej nog till egna USB-minnen istället. Svårt att veta vem eller vad man vågar lita på.
Men jo, jag är nog ändå riktigt glad över att nu ha en bra arbetsdator, för tidigare har alltid min privata dator varit snabbare och bättre än arbetsredskapet och det är ju lite avigt. Alternativt borde jag kanske ha krävt ersättning av staden för att ha använt min privata dator i undervisningen, men jag är alldeles för snäll för att göra någonting sånt.

Igår fick jag förutom flaskan också den här krukan:

Jag fick de här narcisserna/påskliljorna av en nöjd kursdeltagare, som ville tacka för vårterminen i Digikliniken. Jag är rörd över den här gåvan och deltagarens visade uppskattning. Och just igår kändes det extra fint eftersom jag plötsligt tvivlade på min undervisningsförmåga, kände mej liksom lite misslyckad och kanske mest stressad och pressad när jag försöker fundera ut vilka kurser i det digitala, som skulle locka deltagare. Knepigt värre ska jag säga. Gårdagens deltagare sa att många av hens vänner inte klarar av det digitala samhället och att det är sorgligt  att de inte vågar eller vill gå på kurs för att lära sig.
TACK för blommorna!

Dagens bra saker:
  • Sovmorgon och jag sov ända till halvnio!

  • Dubbelmorfar försvann och var borta hela förmiddagen, så jag kunde koncentrera mej på kursplaneringen i lugn och ro.

  • Har nu de flesta kurserna inne i databassystemet, endast lite finslipning återstår och förstås koll och dubbelkoll att datum motsvarar kursdag, texterna är okej, osv.

  • Hann vara ute en pytteliten stund medan solen sken mellan molnen. Det är ju vår trots kylan!

  • Har redan druckit mjöd och ätit munk. Det är liksom att ta ut saker i förskott. I det här huset är det nog kanske bäst så, för mjödflaskorna töms i en sådan hastighet att jag inte alls hinner med.
Minns ni den stora bruna lådan, som kom i februari? Nu är det dags att slå in innehållet i presentpapper, så gårdagens jubilar, får sitt födelsedagspaket på morgondagens kalas. Och storasyster ska nog också få ett litet paket, trots att hennes yngsta morbror strängt varnade mej för att skämma bort dotterdottern på det sättet! Men det är ju just det mor- och farföräldrar ska göra, inte sant? Skämma bort barnbarnen med massor av kärlek och lite gåvor då och då.

Nu får ni ha en riktigt skön fredagskväll.



Inga kommentarer: