tisdag, april 19, 2022

Hittade gömstället

Solen har gått ner och kvällsmörkret tätnar utanför fönstret. Jag har ännu några saker kvar att göra innan jag får krypa ner mellan lakanen. Egentligen borde jag göra massor med saker, men jag är rätt trött. Har jobbat intensivt hela dagen: Kollat nycklar så "mina" timlärare kommer in till undervisningsutrymmena, jagat körledare, svarat på e-post och skrivit nya, träffat en ny företagare i stan, som startat eget, skrivit en artikel, haft eftermiddags- kvällskurs i västra grannstaden och nu sitter jag här igen framför datorn. Håhåjaa... 

Igår blev det inte mycket stickat, det blev kärt umgänge i stället. Yngsta sonen dök upp och fick mockaruta och lemonad. Och så följde jag med honom in till stan för att komplettera matförrådet. Vet ni vad jag till min förskräckelse upptäckte i mataffären? Jo, alla inlagda gurkburkar är gjorda utomlands. När jag började lusläsa på etiketten, så stod det att de var tillverkade i: Tyskland, Polen, Estland eller Tjeckien. Jag blev så upprörd att det blev ingen gurkburk alls. Jag vill stöda inhemskt inte uthemskt!

Det händer och sker i naturen. Det är så härligt att följa med fåglarna vid matplatsen. Just nu har vi både rödhakar och domherrar, förstås pilfinkar och en björktrast samt en hel del andra fåglar. Med ett småleende har vi följt med hackspetten.

Under hela vintern har han gömt frön och godsaker i den här gistna snesan. Och nu var han så duktig att han hittade gömstället. Det brukar ekorren inte alltid göra. Den minns liksom inte var den grävt ner sina godsaker.
I skymningen igår kväll såg vi dessutom en fladdermus, som jagade yrvakna insekter nära husväggen, där de gärna ville vara på grund av den kvardröjande värmen.

Dagens bra saker:

  • Dubbelmorfar hade tagit hand om disken medan jag var i stan på förmiddagen.
  • Och han hade till och med putsat diskbordet!
  • Han rev morötter, som hanserverade till min lunchpizza. Bra att få i sig rotsaker, inte sant?
  • Jag löste Klurifaxen i Allers i morse, så nu har jag klarat av alla kryss med fem ugglor. Tjohoo! Tycker ni att jag ska skicka in lösningarna den här gången?
  • Hann få en pratstund med en kollega innan jag började undervisa i västra grannstaden. Det är viktigt, för vanligtvis är man ju ensam och hinner knappt se sina kolleger.
Ha det nu riktigt bra, så ska jag jobba vidare här en stund. Inget stickande i kväll. Jag orkar bara inte...

Inga kommentarer: