måndag, maj 16, 2022

En ampel

– Dina trosor ligger i tvättkorgen, utropade gubben min häromsistens med rätt upprörd röst då han dök upp från tvättrummet.
– Ja, alltså var skall smutstvätten vara om inte i tvättkorgen, frågade jag högeligen förvånad.
– Men dom kan int ligga där med mina kalsonger.
– Varför inte? Tror du att dom börjar yngla av sig. frågade jag och hann redan i min vilda fantasi se hur vi plötsligt skulle få en massa små boxersbyxor.
– Nä, men nu måst jag ju tvätta dina trosor också när jag tvättar mina kalsonger.
Hups! Nu fick jag skrämselhicka, för gubben min tvättar gärna sina kläder, men har ingen aning om temperaturer och färger. Jag såg redan framför mej hur mina trosor hade förvandlats till oigenkännliga små tangamodeller. Vanligtvis brukar jag sköta om tvätten för säkerhets skull liksom, men nu hade jag inte riktigt hunnit med. Den här gången tycks tvätten ha klarat sig och till med blivit ren trots att gubben min kompromissade och tvättade allting i 50 grader och rött och svart tillsammans med vitt och pastellfärger.

Ända sedan vi flyttade hit för, tjaa, hur många år sedan kan det bli nu? så har vi alltid haft åtminstone en ampelväxt hängande utanför huset. De första åren var det min svägerska som gav blomman, men det är redan en tid sedan nu, så nu har vi fått sköta det där med ampeln alldeles själva. Nog för att vi ibland har fått en ampel också som gåva då och då.

I år överraskade gubben min mej med en ampel på självaste morsdagen. Nej, alltså inte för att jag är hans mamma eller så, utan för att han tyckte att han hittat en, som skulle passa här hos oss.

Färgen är ju den rätta, eller hur? Och gubben min hade noggrant tagit reda på att den här växten nog ska klara av gassande sol.

Men vad är det för blomma? Ja, se det varken han eller jag. Den behöver vatten och lite näringstillskott då och då. Hoppas att vi inte vattnar ihjäl den eller torkar ut den.

Dagens bästa:
  • Ingen väckarklocka!

  • Långsam och skön frukost med både korsord och stickning. Kan dagen börja bättre?

  • Hann få undan dagens måsten redan före klockan 11. Tjohooo!

  • Värmde soppa på malet kött till lunch.
Snart ska jag iväg till kvällsundervisningen i västra grannstaden, så det blir till att stänga ner här.

Ha en riktigt skön fortsättningen på måndagen.


Inga kommentarer: