måndag, juli 22, 2019

Plocka upp

Medan andra sitter ute på bryggan och virkar för brinnkära livet, så kämpar jag med att plocka upp!

Tyvärr går det lite trögt. Det här är ett jobbigt skede i ens stickning. Varför kan det inte stå hur många maskor man ska plocka upp för att halslinningen ska bli bra? Jag vill inte och framförallt så kan jag inte riva upp i det här garnet som delar sig så att det redan är svårt att plocka upp.
- Hur länge ska det där ligga här på matbordet, frågade dubbelmorfar i morse.
- Öh, tills jag är färdig med jobbet.
- Och när e det då?
- Då när du är färdig med dina kort!
Jo, alltså han har radat korten i högar idag, men de ligger fortfarande kvar på matbordet. Han är inte riktigt säker på sorteringen ännu, för jag råddade till det genom att föreslå att alla finska kort skall sorteras skilt.

Idag har vi hunnit med att vara i stan, jag på ett tidningsuppdrag och sen på lite snabb shopping. På gatan träffade jag den glada pensionären.
- Jag har brått till bussen, hojtade hon och skyndade förbi.

Vi hälsade på i servicehuset och sedan i grannbyn. Kom hem med många litrar mjölk, som kan förvandlas till plättar eller pannkakor eller... ja, varför inte baka lite semlor (frallor)
Fast nu vill nog ingen stå i köket i den här värmen. Knappt man vill ha på diskmaskinen ens. Men vi ska inte klaga ännu, vänta bara till veckoslutet!

Inga kommentarer: