lördag, februari 12, 2022

Lyckliga yllesockor

Oj nej, nu har halva dagen snart försvunnit och jag har inte stickat en enda maska ännu. Småstressigt så här på lördagen och det är inte alls bra. Jag har ju ett nytt början, som lockar och drar. Men stadsfärd och hushållsarbete kan inte ignoreras hur länge som helst heller. Då börjar dubbelmorfar gnälla som en treåring i värsta trotsåldern. Stadsfärden gnäller han om i vilket fall som helst, för enligt honom ska kylskåpet helst vara tomt. Haaa, säger jag bara när han sedan står och bökar i kylen för att hitta sin mjölk, sin sylt, sitt pålägg, sin senap... Hur skulle det gå om jag inte var iväg till mataffären emellanåt?

Instagram är farligt. Det har ni säkert också märkt? Jag följer nästan enbart kreativa människor samt lite lokala konton, vänner, släktingar och bekanta. En längre tid har det bland stickarna dykt upp de mest fantastiska muminsockor. Och jag kollade omedelbums i min Muminmönstertidning från 2019. Nix, inga sådana sockmönster fanns där. Inte heller i Muminmönstertidningen från 2020. Så jag har hållit utkik i tidningshyllorna i olika affärer och tänkt att tids nog dyker en tidning med Muminsockmönster upp. Men se nej. Icke så nicke! Så jag tog mej en närmare titt på varifrån sockmönstren riktigt härstammade. Och se på sjutton, det var ju från en bok!

Så för en vecka sedan googlade jag bokens titel och fann att boken hade kommit ut i år och den fanns både här och där, bara att beställa. Eftersom jag sett en hel del mönster som jag gillade, så vågade jag mej på att beställa boken via nätet. Förmånligast var den i Prisma, så deras reklam tycks stämma. De säger ju där att de har de förmånligaste priserna.

Jag är nu inte på väg österut till Prisma i östra grannstaden, så det fick bli näthandel för min del. Jag lämnade alltså in beställningen på lördag eftermiddag och på onsdag eftermiddag då jag kom hem från jobbet i stan fick jag meddelande att paketet fanns i R-kiosken i stan. Igår hämtade äldsta sonen ut det åt mej.

Och den här boken är fantastisk, helt fantastisk med 29 olika sockmönster. Onnelliset villasukat = Lyckliga yllesockor. I mönstren används Novitas mumingarn, men det går säkert lika bra med andra sockgarner om man orkar sticka en provlapp först.

Varje bokstav i alfabetet har fått ett eget mönster. Detta är H för Hemulens trädgård. Här är ingen Muminfigur, men sockorna är jättefina ändå, inte sant?

De här sockorna finns under bokstaven I. Och nej, nej, jag kommer nog inte att ge mej i kast med de här. Det skulle ta för lång tid och vara ytterst tålamodsprövande. Och skulle jag nånsin klara av att sticka det här mönstret, så skulle jag förstås inte våga använda sockorna. Jag skulle vara alldeles för rädd att de skulle slitas och gå sönder!

De här sockorna av hattifnattarna är ett av mina många favoritmönster i boken. De hittas under bokstaven W. Wohoo står det. Hattifnattarna är ju elektriska av sig och dyker upp när det är blixt och dunder-väder.

Den här fina boken kommer jag snålt nog att hålla enbart för mej själv. Jag kommer inte att låna ut den och jag kommer inte att låta nån ens bläddra i den. Eller nåja, med handskar på kanske man kan få bläddra i boken om man är riktigt, riktigt snäll. Och jo, jag vet att delad glädje är dubbelglädje, men jag har lite dålig erfarenhet av både utlånade böcker och mönstertidningar, så vis av skadan...

Och förlåt att det nu inte blev den lokala bokhandeln, som fick ett besök av mej. Finns inte så mycket annat att säga än att jag liksom var supersnabb i mitt beslut och eftersom jag ändå skulle ha lite hyschpysch saker, så...

Nå, förstås måste jag utnyttja det att om man köper över 50 €, så är paketet fraktfritt. Men vad skulle jag ha till? Hmmm... jag började bläddra i Prismas Outlet och där vet ni, där fanns ju en hel del till förmånligt pris. Jag hittade födelsedagspresenter åt A, som fyller tre om 2 ½ månad. Det gäller att vara ute i tid! Jag kan alltså inte visa innehållet i den här spännande lådan, som kom till postpaketautomaten redan på tisdag eftermiddag. Näthandeln är snabb, som sjutton!

MEN, vissa produkter är svåra att köpa i webbaffärer. Det här köpet gick inte riktigt, som jag tänkte. Jag skulle ha behövt nytt garn till det där röda börjanet
I min enfald trodde jag att färgen rönnbär var just så där röda som rönnbären är på hösten/vintern. Men hej, vad jag bedrog mej. Den där nyansen är den du får på rönnbärsmarmeladen. Den gula är inte heller rätt nyans, för den här är liksom mörkare, dovare än den klargula jag stickar med nu. Både det röda nystanet och det klargula, som jag nu stickar med kommer att ta slut, så jag kommer inte att kunna göra ett sockpar till. Snyft!

Så ett felköp alltså, suck! Enda trösten är att de här båda färgerna går bra ihop och att det ska bli spännande att testa den där 7 bröder Nature. Få se om jag alls lyckas få tag på de där gamla röda och gula färgerna, så jag skulle kunna sticka ett par nya sockor i rätt format och storlek den här gången.

Nu önskar jag er alla en riktigt skön fortsättning på lördagen och en fin kväll med eller utan Mello!





Inga kommentarer: